Sydney en noordelijker - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Sydney en noordelijker - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Sydney en noordelijker

Blijf op de hoogte en volg

03 April 2016 | Australië, Byron Bay

Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven dus het word weer eens tijd!

Mijn vorige verslag schreef ik vanuit katoomba waar ik na het schrijven van mijn verslag nog één wandeling heb gemaakt. Op aanraden van Bart wilde ik eigenlijk de grand canyon walk gaan doen, maar het mooiste stuk van deze wandeling bleek gesloten te zijn vanwege werkzaamheden aan de wandelpaden. Op aanraden van een medewerkster van het visitor center heb ik daarom maar een andere wandeling gedaan in Blackheath (een plaatsje verder van Katoomba). Gelukkig voor mij bleek ook dit een mooie wandeling te zijn en heb ik me dus goed kunnen vermaken en de nodige foto's gemaakt.

Na deze wandeling zat mijn tijd in the blue mountains erop en vertrok ik op 14 Maart naar Sydney. Helaas stonden mijn dagen in Sydney in het teken van regen, heel veel regen (iets waar ik later nog veel mensen over heb horen klagen die allemaal in dezelfde week als ik in Sydney zaten). Maar goed ondanks het weer heb ik me er toch goed kunnen vermaken.

Toen ik op maandag aankwam ben ik allereerst naar het hostel gelopen om m'n spullen te droppen en ben ik daarna doorgelopen naar het opera house en de Sydney harbour bridge. Ik moet zeggen het opera house van ver af mooi is om te zien maar hoe dichter bij je komt hoe lelijker ik het begon te vinden. De brug vond ik daarentegen een stuk mooier.

Na het bezichtigen van het opera house en de harbour bridge was het tijd om wat te gaan eten en had ik savonds afgesproken met Giorgi. Giorgi is een jongen uit Griekenland die ik tijdens mijn minor in Riga heb leren kennen en die nu een half jaar stage loopt in Sydney. Samen met Giorgi nog wat door de stad en een stukje over de brug gewandeld. En in het donker met de verlichting aan ziet het opera house er toch wat beter uit. En ik moet zeggen dat de haven er dan sowieso mooi uitziet ook de brug is mooi verlicht en het geeft een mooi beeld van de Sydney skyline. Na de wandeling hebben we nog een biertje gedronken en zat de dag er alweer op. Dinsdag was het weer ontzettend slecht en heb ik hier maar gebruik van gemaakt door een Australische bankrekening aan te vragen en een Australisch telefoonnummer te kopen (0426491152). Wanneer je mij wil sms'en of bellen ben ik hierop bereikbaar Maar voor berichten via whatsapp ben ik nog gewoon bereikbaar op mijn Nederlandse nummer! Savonds had ik afgesproken met anto, de Ier die naast mij zat in het vliegtuig naar Singapore. Samen met hem ben ik eerst naar de bibliotheek bij de haven gegaan omdat ze hier onder een glazen vloer Sydney in het klein hebben na gebouwd, best grappig om het zo is een keer te zien! Daarna zijn we via the rocks (een buurt in Sydney vlakbij de haven met veel barretjes etc) naar Darling harbour gelopen. Na hier een drankje te hebben gedronken was het weer tijd om naar het hostel te gaan. Helaas was het weer op woensdag nog steeds slecht en ben ik daarom maar op aanraden van een paar kamergenoten naar een gratis museum gelopen. Nou weet ik ook weer gelijk waarom ik daar nooit heen ga want ik snap nog steeds niet wat mensen mooi vinden aan deze kunst, en dan vooral de moderne kunst, maar ach het was gratis en ik had weer even iets te doen. Donderdagmiddag was het weer eindelijk opgeklaard en heb ik een wandeling gemaakt van coogee beach naar het bekende bondi beach. Dit is een erg mooie wandeling waar je goed de kracht van de golven ziet als ze tegen ze rotsen aanknallen. Uiteraard heb ik tijdens de wandeling zelf ook nog even een duik genomen in de oceaan bij bronte beach. Echt zwemmen kan je hier niet aangezien de golven te krachtig zijn maar wel mooi om die kracht eens te voelen. Savonds had ik weer met anto afgesproken, het was st Patricks day en dat moest natuurlijk gevierd worden! Eerst zijn we naar een Ierse pub gegaan waar ook een aantal vrienden van anto waren en daarna zijn we naar een club gegaan. De club was met 2 verdiepingen een stuk groter en net even iets anders dan het hart wat ik normaal gewend ben maar het was goed gezellig. We moesten er wel rekening mee houden niet teveel te drinken want als je twee biertjes bestelde was je al 25 dollar kwijt wat ik toch wel aardig prijzig vind voor een biertje!

Op vrijdag had ik niet veel meer gedaan aangezien het weer hard regende, maar op zaterdag was het weer gelukkig wat beter zodat ik weer iets kon gaan doen. Ik ben toen met de Ferry naar manly beach gegaan. Erg mooi om de stad ook een keer vanaf het water te kunnen zien! Daarnaast is het water bij manly beach een stuk rustiger waardoor je hier beter kan zwemmen. Ook is er een nationaal parkje waar ik nog een kleine wandeling heb gemaakt. Overigens zat er een kleine bar in het hostel waar ik in Sydney verbleef waar je een blikje bier voor 2 dollar kon kopen dus hier heb ik me savonds maar een paar keer op getrakteerd aangezien ik het nog nergens zo goedkoop gezien had.

Na manly was het op zondagochtend alweer tijd om Sydney te gaan verlaten. De bus vertrok al om 7 uur naar mijn eerst volgende bestemming Newcastle waar ik rond 11 uur aankwam. Hier heb ik de eerste dag vooral rondgelopen. En heb ik de vuurtoren, Fort Scratchley en the ocean baths bezocht. Op de tweede dag heb ik een fiets van het hostel geleend en ben ik naar een uitzicht punt bovenop een heuvel gefietst. Dit bleek niet heel tactisch aangezien de heuvel best stijl was en ik uiteindelijk nog een heel stuk naar boven heb gelopen, maar het uitzicht was gelukkig mooi en naar beneden ging een stuk makkelijker. Op de weg terug nog even een kathedraal bezichtigt en savonds was er een gratis barbecue in het hostel. Dat zouden meer hostels moeten doen, ideaal zon gratis maaltijd! Vanuit Newcastle wilde ik eigenlijk gelijk door reizen naar Coffs Harbour maar op aanraden van Bart ben ik eerst nog een paar dagen naar Port Macquarie gegaan. Hier heb ik de eerste dag eerst wat relaxed aan het strand gelegen met een Duitser die ik in het hostel had leren kennen. Daarna zijn we smiddags naar het koala hospital gegaan. We hebben hier een rondleiding gekregen en daarbij werd verteld waarom de koala's waren opgenomen in het hospital. Dit gebeurt door verschillende oorzaken maar de belangrijkste zijn dat de koala's zijn aangereden, brandwonden hebben opgelopen tijdens een bosbrand of omdat ze chlamydia hebben. Overigens heb ik tijdens mijn tour op kangaroo island al te horen gekregen dat chlamydia door de overheid is geïntroduceerd bij de koala's. De bedoeling was om een aantal koalas onvruchtbaar te maken om de populatie onder controle te houden. Dit is echter totaal uit de hand gelopen waardoor nu een groot aantal van de koala's op het vaste land van Australië besmet is met de ziekte. Naast het onvruchtbaar maken van de koala's heeft chlamydia ook als bijwerking dat de koala's blind en reukloos worden waardoor ze uiteindelijk op een langzame pijnlijke manier sterven aan de hongersdood. Er zitten dan ook een aantal koala's permanent in het hospital omdat ze te laat aan chlamydia zijn behandeld en al volledig blind zijn geworden en daarom niet meer zelfstandig in het wild kunnen overleven.

Naast de informatie over de reden waarom koala's in het hospital worden opgenomen hebben we ook informatie gekregen wat je moet doen wanneer je per ongeluk een koala aanrijd. Al met al was het bezoek aan het hospital dan ook erg interessant en zeker de moeite waard.

De dag erna heb ik een mooie coastal walk gemaakt naar de vuurtoren van Port Macquarie. In het verhaal van Bart had ik al gelezen dat het een heel eind wandelen is ( 9 km heen en deze moet je ook weer terug lopen) maar het is erg mooi en de moeite waard.

Na Port Macquarie heb ik op 25 maart de bus naar Coffs Harbour genomen. Ik had al gehoord dat er in de buurt een mooi nationaal park was met een subtropisch regenwoud en hier wilde ik dan ook graag heen. Ik was daarom tijdens mijn ontbijt aan het uitzoeken hoe ik hier het beste kon komen. In de tijd dat ik dat aan het doen was kwam er iemand naar me toe met de vraag of ik toevallig mee wilde naar het nationaal park, ze hadden een auto gehuurd en nog een plek over in de auto. Nou dat noem ik nog eens een perfecte timing dus ben ik maar gelijk mee in de auto gesprongen en zijn we er heen gegaan. Het was inderdaad een erg mooi park en de bladeren waren erg mooi groen door de zon die er van bovenaf op scheen, erg mooi om doorheen te lopen. Daarnaast ook nog een paar mooie watervallen gezien waarmee de wandeling compleet was. De dag erna was het weer niet super mooi wat mij mooi de gelegenheid gaf om een wasje te draaien, boodschappen te doen en heb ik twee duiken voor de volgende dag geregeld. Dit werden de eerste duiken die ik deze reis heb gemaakt in Australië en wat voor een duiken! Het was nog te zuidelijk voor de echte koraalriffen, maar ik heb wel een Leopard shark een meter voor m'n neus voorbij zien zwemmen en een aantal bullrays gezien tijdens mijn eerste duik! Ontzettend gaaf om te zien maar helaas was ik zo slim om snachts mijn gopro aan te laten staan waardoor ik tijdens de eerste duik geen filmpjes kon maken. Tussen de duiken door dus snel de accu gewisseld zodat ik tijdens de tweede duik wel filmpjes kon maken en dat was maar goed ook want nu heb ik mooi een schildpad op de film staan! Daarnaast nog vele mooie vissen een aantal zeesterren en nog een grote vis waarvan ik de naam ben vergeten gezien.

De dag erna zijn we met een aantal mensen van het hostel gaan peddelboarden wat erg leuk is om eens een keer te doen. Helaas ben tijdens dit tochtje zo stom geweest om mijn gopro uit m'n hand te laten vallen. Nog wel met heel de groep gezocht en daarna ben ik zelf nog terug gegaan met een snorkelsetje om te zoeken, maar helaas bleek mijn gopro onvindbaar te zijn dus doei gopro en doei filmpjes van het duiken. Dat was even flink balen dus! Gelukkig had ik het filmpje van de schildpad al doorgestuurd op whatsapp en heb ik die dus nog kunnen behouden maar de rest is allemaal weg. Tijdens de zoektocht naar mijn gopro was ik ook nog vergeten om een extra keer zonnebrand te smeren waardoor mijn rug flink rood was geworden wat ik wel een paar dagen heb gevoeld. Toen ik savonds nog even boodschappen wilde halen bij de supermarkt, wat ruim een kwartier lopen is, kwam ik er bij de supermarkt achter dat ik mijn portemonnee was vergeten en dat ik dus weer terug kon om vervolgens weer helemaal maar de supermarkt te lopen. Het was dus een dag die ik maar snel moet vergeten.

Na deze dag was het echter ook tijd om Coffs Harbour te verlaten en vertrok de volgende ochtend de Greyhound bus op het schappelijke tijdstip van 6.25u naar Yamba. Dit is een klein maar leuk surfplaatsje dat aan driekanten is omringd door stranden. Als er op een strand meer dan 10 mensen zijn vinden de locals al dat het er erg druk is. Ik heb hier een flinke strandwandeling gemaakt naar het nabij gelegen dorpje angourie en omdat het er zo rustig is heb ik ruim een uur over het strand kunnen lopen zonder iemand anders op het strand te zien. Wel heb ik een aantal dolfijnen zien spelen in de golven wat een erg grappig gezicht is. De golven zijn hier al snel een meter of twee hoog wat ik al vrij hoog vind vergeleken met Nederland, ik heb me echter laten vertellen dat de golven 2 a 3 weken geleden hoger waren dan een huis en dat de golven op dit moment dus maar klein zijn. Toch wel jammer dat ik dat heb gemist want het leek me toch wel gaaf om zulke hoge golven te kunnen zien.

Op de laatste dag in Yamba heb ik in de ochtend mee gedaan aan twee activiteiten van het hostel. Eerst gingen we smorgens de hoogte punten van yamba af. Dit bleek echter vooral het aanwijzen van huizen van bekende Australiërs en surfers waar ik nog nooit van had gehoord en wat dus ook niet heel interssant was. Het leukste was eigenlijk de blue en green pools, maar hier was ik de vorige dag tijdens mijn wandeling al geweest dus de tour was een beetje een tegenvaller. Smiddags gingen we surfen wat wel echt super leuk is. Het is echter best lastig om op het surfboard te gaan staan op het moment dat je een golf hebt gepakt. Naast dat het erg lastig is is het ook erg vermoeiend omdat je ook steeds weer terug moet zwemmen tegen de golven in. Na drie uur geprobeerd te hebben te surfen is het me denk ik maar één keer gelukt om op het surfboard te blijven staan, maar het is erg leuk om het in de toekomst nog wat meer te oefenen.

Vandaag ben ik vanuit Yamba met de bus naar Byron Bay doorgereisd waar ik vanmiddag wat door de stad heb gelopen en een tour heb geboekt naar fraser island. Ik blijf hier nog tot woensdag waarna ik door zal reizen naar Surfers Paradise.

Groetjes,

Peter

  • 03 April 2016 - 08:12

    Marian:

    Weer een erg leuk verslag.
    Fijn dat je je zo goed vermaakt, veel plezier nog.

  • 29 April 2016 - 19:13

    Ineke Jehoel:

    Hoi Peter ,
    Ik krijg nu pas dit verslag en de andere onder ogen.
    Ik was gewend dat je als je jezelf een keer had aangemeld, dat je een berichtje zou krijgen als het volgende verslag er aan kwam, dus niet.
    Ik ga nu de andere lezen, misschien zijn er meer mensen die dit niet krijgen.
    Dit was een boeiend en mooi verslag, op naar de volgende.
    Nog heel veel plezier , groetjes Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Byron Bay

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 10192

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: