Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Java

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

30 Juli 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi allemaal,

In mijn vorige verslag vertelde ik al dat ik was aangekomen in Kuta. Dit bleek alleen een grote vergissing te zijn. Massa toerisme, weinig andere backpackers en het enige wat hier te doen is is stappen en aan het strand liggen. Uiteindelijk ben ik niet eens meer naar de tempel gegaan waarvoor ik was gekomen. Door het massa toerisme kennen de locals hun prijzen wel en transport naar de tempel was in mijn eentje dan ook een stuk hoger dan ik gepland had. Ik heb ook het idee dat ik nog genoeg tempels zal gaan zien dus dit was het niet waard voor mij. Ook bleek het van hieruit niet heel makkelijk om voor een schappelijk bedrag en tijd naar Java te reizen. Ik had dus mijn huiswerk wat beter moeten doen voor ik ervoor koos naar Kuta te reizen. Ik heb in Kuta zelf dan ook niet echt iets noemenswaardig gedaan.

Gelukkig ben ik afgelopen dinsdag 26 juli dan vertrokken naar Java. Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat er 2 opties waren om naar Java te gaan. De eerste optie was een shuttlebus naar Banyuwangi en vandaar verder reizen. De tweede optie was voor mij de beste. Dit was een tourtje naar de Ijen vulkaan, bromo vulkaan en uiteindelijk door naar Yogyakarta. Dit was precies mijn reisplan dus kwam mooi uit. Het nadeel van deze tour was dat er minimaal 2 mensen moesten deelnemen. Ik ben dan ook savonds terug gekomen om te kijken of er andere mensen deze tour hadden geboekt. Helaas niemand. Er zat voor mij dan ook niks anders op dan met de shuttlebus naar Banyuwangi te reizen. Ik zou tussen 6 en 7u opgehaald worden dus ik zat netjes om 6 uur klaar. Ik bevind me alleen nog steeds in Indonesië dus de bus was er pas om half 9. Na een hele reis kwam ik om 4 uur eindelijk aan in m'n slaapkamer (voor mij was het eigenlijk 5 uur, maar op Java is het een uurtje vroeger dan op Bali).

Ik had verwacht dat ik in Banyuwangi makkelijk een tourtje kon boeken naar Ijen, Bromo en Yogyakarta, maar het is niet zo toeristisch als Bali dus er staat niet op iedere hoek van de straat een tourbureau. De meeste mensen reizen ook vanuit Yogyakarta naar Bali waardoor er niet veel tours de andere kant op gaan. Ik was dan ook blij dat ik uiteindelijk via het hotel in contact kwam met iemand die dit voor mij kon regelen. Volgens mij heb ik er uiteindelijk veel te veel voor betaald, maar ik was allang blij dat ik verder kon reizen.

Maman (de gids waar ik de tour had geboekt) had smiddags niks te doen en wilde mij wel rondleiden door Banyuwangi. Eerst zijn we naar twee watervallen gaan kijken en daarna zijn we naar het strand geweest. De watervallen waren mooi, vooral de tweede, maar het strand stelde niet veel voor. Het is apart dat het zand zwart is maar dat had ik in Amed ook al gezien. Daarnaast ligt er ontzettend veel troep op het strand. Na het avond eten ben ik vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag moest ik al om half 1 opstaan voor de Ijen vulkaan. Het bijzondere aan deze vulkaan is dat je er blauw vuur kan zien. Hiervoor moet je de krater inlopen met een gasmasker. Dit vanwege de dikke rookpluimen. Erg gaaf om te doen, maar als de wind verkeerd staat zie je niks door de de rookwolk en moet je je ogen dicht doen als je er midden in staat. Het schijnt ook ontzettend erg te stinken maar daar heb ik zelf geen laat van gehad met mijn 0,0 aan reukvermogen. Blijkbaar komt er niet altijd even veel rook uit de vulkaan dus het is altijd een verrassing hoeveel je te zien krijgt. Ik vond het leuk om te zien, maar het is niet echt een must om naar toe te gaan. Na het blauwe vuur zouden we eigenlijk de zonsopkomst bekijken, maar het was behoorlijk mistig dus die hebben we niet kunnen zien. Wel was het een mooi uitzicht om vanaf de kraterrand de krater in te kijken met daarin de rookpluim en een meer. Bij terugkomst was het tijd voor een ontbijt en korte douche waarna Maman me naar de haven bracht waar de tour naar Yogyakarta begon.

De groep van de tour bestond uit een Nederlands gezin, 3 Brazilianen en mij. De rit van de haven van Banyuwangi naar een plaatsje in de buurt van de Bromo vulkaan zou 6 uur gaan duren. Omdat mijn ervaringen tot nu toe waren dat dit vaak langer duurt dan gezegd wordt had ik me er maar op ingesteld dat het ook wel eens 8 uur zou kunnen gaan duren. Onze chauffeur Ali is volgens mij alleen de Indonesische Max Verstappen en die zorgde ervoor dat de rit maar 4 uur duurde. Is weer eens wat anders. Het leek of we erg hard reden maar het eerste getal op de snelheidsmeter dat ik kon zien was 80 en dat haalde we nooit. Dus toen dacht ik dat de snelheidsmeter de snelheid misschien in mijlen aangaf, maar toen kwam ik erachter dat de snelheidsmeter het gewoon niet deed. Kan allemaal hier in Indonesië. Hetzelfde geld voor de gordels hier. Vaak zit die namelijk niet eens in de auto en als die wel aanwezig is is die 9 van de 10 keer kapot.

Toen we in het hotel aankwamen bleek dit al snel niet het aller schoonste te zijn. De lakens waren niet heel schoon (gelukkig heb ik een lakenzak bij me) en de muur zat vol met mieren. Gelukkig was het maar voor 1 nacht en die was nog kort ook want om 2.45u ging de wekker alweer.

Vanuit het hotel moesten we een uurtje rijden. Eerst gingen we de zonsopkomst van een uitkijkpunt bekijken. Echt een prachtig landschap om te zien. Met de eerste zonnestralen werden langzaam 3 vulkanen zichtbaar. Foto's hiervan zijn te vinden op Facebook. Vanaf het uitzichtpunt gingen we per scooter verder naar de Bromo vulkaan. Dit is niet de hoogste vulkaan in de omgeving, maar wel de bekendste. Om er te komen reden we over een zandlandschap door de mist (wat heel koud is) naar de vulkaan. Echt heel vet om te doen! Daarna was het nog een klein stukje lopen naar de rand van de vulkaan. Vanuit de rand kan je zo de krater inkijken waar dikke rookwolken en brommende geluiden uitkomen. Echt heel erg indrukwekkend. Toen ik op de rand stond hoorde ik dat dit nog erger was dan normaal, omdat de vulkaan vorige week is uitgebarsten. Vanuit de rand heb je ook een prachtig uitzicht over de omgeving. De Bromo vulkaan ligt zelf in de krater van een veel grotere vulkaan en geeft uitzicht op een soort maan landschap met aan de voet van de berg een hindoe tempel. Dit is echt een aanrader voor een ieder die ooit naar Java reist.

Na dit gave avontuur was het tijd om terug naar het hotel te gaan voor een ontbijtje en een douche. Helaas was het daarna tijd om afscheid te nemen van de Brazilianen want zij gingen terug naar Bali. Erg jammer want ik vond ze een stuk gezelliger dan het gezin. Wij zijn toen in een grotere, lekker volle bus doorgereden naar
Yogyakarta. We vertrokken rond half 12 en kwamen om half 11 eindelijk aan. Ik was in ieder geval niet het enige familielid dat lang stil mocht zitten. Al hoop ik dat de reis van Anja en Geoff een stuk comfortabeler was dan die van mij. Er zaten nogal wat hobbels in de weg en de stoel was nogal hard maar goed dat hoort nu eenmaal bij het reizen.

Toen ik in Yogyakarta aankwam ben ik naar het eerste beste hostel gelopen dat ik kon vinden. En dit bleek het beste hostel ever te zijn. Er staan vrij veel bedden op de kamer, maar voor service verdienen ze een dikke 10. Ik wilde vandaag een nachtje bijboeken, maar het hostel was al vol. Heeft de eigenaar een matras in z'n eigen woonkamer gelegd waar ik vannacht gratis mag blijven slapen, echt super! Toen ik vanmiddag aan de eigenaar vroeg of hij nog een leuk restaurantje wist voor de lunch nodigde hij me zelfs uit om te komen lunchen met zijn familie. Echt een top gast. Mocht er ooit nog iemand backpackend naar Yogyakarta reizen moet je dus echt in het persona Artha hostel slapen. Het is er nog goedkoop ook en ligt op 5 minuutjes lopen van de hoofdstraat.

Na alle korte nachten heb ik vandaag dan ook eerst lekker uitgeslapen. Vanmiddag heb ik rondgelopen in het centrum en ben ik naar fort vredeburg geweest. Vroeger was dit het huis van de Nederlandse gouverneur in Yogyakarta nu is het een museum over vooral de laatste jaren van de Nederlandse kolonisatie van Nederlands Indië.

Morgen vertrek ik naar Wonosobo. Vervolgens kom ik voor een laar dagen terug naar Yogyakarta en reis ik vrijdag naar Jakarta waarvandaan ik zaterdag weer door reis naar mijn volgende locatie. Singapore.

Groetjes Peter

  • 30 Juli 2016 - 20:00

    Ineke:

    Alweer een geweldig verslag, groetjes en nog een mooie tijd

  • 30 Juli 2016 - 20:09

    Marian:

    Ik word al moe alleen al van het lezen van je verslagen maar je ziet in elk geval wel heel veel.
    Geniet er weer van!

  • 31 Juli 2016 - 02:18

    Bart:

    Klinkt heel anders dan reizen door Australie, maar ook weer erg gaaf! Je skipt wel regelmatig een nacht zo te zien ;-)

  • 31 Juli 2016 - 20:35

    Lieke:

    Leuk weer om je avonturen te lezen! En zoals mama al zegt, ik word opal mooi als ik aan al dat reizen denk, maar wel heel gaaf!

  • 03 Augustus 2016 - 21:27

    Anja:

    Wij zitten inmiddels in een regenachtig Breskens, heel anders dan jouw warme omgeving maar ook gezellig. Ben benieuwd naar het vervolg van je avontuur en ook alvast een goeie reis naar Singapore.

  • 09 Augustus 2016 - 21:14

    Bert:

    Hou vol jonge en geniet ervan, leuk om jouw reisverslag te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 10191

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: