Eerste twee weken Australië - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Australië - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Australië

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

12 Maart 2016 | Australië, Katoomba

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik alweer twee weken in Australië en wordt het dus tijd voor een verhaaltje.

Het reizen is erg meegevallen en op de eerste vlucht van Schiphol naar Singapore zat ik langs de Ier Antonie die naar Australië ging om te werken. Met hem heb ik wat kunnen praten en een filmpje gekeken en zo was de vlucht van 12 uur zo voorbij.

De vluchten Singapore-Bali en Bali-Adelaide heb ik half slapend door gebracht aangezien het Nederlandse tijd midden in de nacht was. Overigens had ik op Bali de verkeerde afslag genomen, omdat ik de grote meute volgde en die voor vakantie naar Bali gingen en zo gebeurde het dat ik ineens buiten het vliegveld stond! Oeps... Dus toen ik mijn fout inzag maar weer snel terug naar binnen gegaan. Er waren gelukkig weinig mensen die op Bali in moesten checken voor de vlucht naar adelaide waardoor er geen rij stond en ik uiteindelijk nog ruim een uur voor de vlucht vertrok bij de gate was.

De eerste twee dagen dat ik echt in Australië was heb ik doorgebracht in Adelaide. Het is niet een hele grote stad en een verblijf van twee dagen was dan ook ruim voldoende. In Adelaide heb ik een tourtje geboekt naar Kangaroo Island waar ik maandag 29 februari naar toe ging. Ik werd om 6 uur smorgens bij het hostel opgehaald en na de busrit en ferry arriveerde ik uiteindelijk om 10 uur op kangaroo island waar ik twee dagen zou verblijven. Als eerste gingen we naar boer rob die liet zien hoe je een schaap moest scheren, niet echt bijzonder maar het hoorde nou eenmaal bij de tour. Daarna werd de tour vervolgd naar pennington bay wat echt ongelofelijk mooi is. Hierna was het tijd voor een lunch waarna we smiddags bij de Australische zeeleeuwen zijn gaan kijken. Met de gids konden we hier rustig over het strand lopen waar de zeeleeuwen aan het rusten waren. Australische zeeleeuwen zijn een beetje apart ze gaan namelijk drie dagen achter elkaar jagen op zee om vervolgens weer drie dagen uit te rusten op het strand. Het hoogtepunt van het bekijken van de zeeleeuwen was dan ook het moment waarop een moeder zeeleeuw terug kwam van de jacht en haar jong hard naar haar toe kwam rennen na haar drie dagen gemist te hebben. Na het uitstapje naar de zeeleeuwen was het tijd om naar de lodge te gaan waar ik nog heb gekajakt met een aantal Italianen die ook met de tour mee waren. Achter de lodge was een groot grasveld waar we een aantal Kangaroos, walibis en een koala hebben gespot toen het donker was. Op kangaroo island zijn de sterren trouwens ontzettend goed te zien wat erg mooi is om naar te kijken. De volgende ochtend zijn we naar een plek gegaan waar veel koala's leven en we hebben er dan ook de nodige gespot! (Waarvan er overigens maar één wakker was). Na het spotten van de koala's zijn we doorgereden naar de remarkable rocks. Het zien van deze rotsen verklaard ook gelijk waarom ze zo heten (zie foto's op Facebook) Hierna was het tijd voor een lunch en hebben zijn we smiddags naar de nieuw Zeelandse zeehonden gaan kijken waarna de tour op kangaroo island er helaas al weer op zat en ik savonds weer aankwam in Adelaide. Hier heb ik nog een dag wat rond gewandeld waarna ik savonds de nachtbus naar Melbourne heb genomen.

De bus kwam uiteindelijk om 6 uur smorgens aan in Melbourne waarna ik naar het hostel ben gelopen waar ik m'n spullen heb afgegooid en de stad ben gaan verkennen. Omdat Melbourne een stuk groter is dan adelaide had ik een kaartje gekocht voor de hop on hop off bus waardoor het makkelijk was om de stad te leren kennen en ik bij alle grote bezienswaardigheden kon in of uitstappen. Allereerst heb ik een bezoekje gebracht aan de shrine of remembrance. Dit is een oorlogsmonument die oorspronkelijk ter nagedachtenis van de eerste wereldoorlog was gemaakt, maar waar later ook de herinneringen van de tweede wereldoorlog aan toe zijn gevoegd. Hierna nog even door de botanische tuinen gewandeld waarna ik weer terug ben gegaan naar het hostel. In het visitor centre waar ik mijn buskaartje had gekocht hadden ze me verteld dat ik mee kon doen aan een gratis wandeltocht door de stad waar ik de volgende dag dan maar aan mee heb gedaan. Na een paar dagen door de stad te hebben gelopen heb ik op zondag 6 maart de great ocean road gedaan. Dit is een ontzettend mooie route langs de kust en zeker de moeite waard. Vervolgens heb ik op maandag een treinkaartje gekocht om van Melbourne naar Sydney te reizen en hier heb ik dinsdag de hele dag over gedaan. Ik ben overigens maar één nacht in Sydney geweest omdat ik de stad wel even beu was. Dus ik heb woensdag vanuit Sydney gelijk de trein gepakt naar de blue mountains waarvandaan ik dit verhaal nu aan het schrijven ben.

Ik kwam woensdagmiddag aan in de blue mountains waar ik een hostel had geboekt in het plaatsje katoomba. Omdat het al middag was had ik geen tijd meer voor een grote wandeling. Ik heb nog wel de three sisters gezien en daar een kleine wandeling gemaakt en bij het information centre een map gekocht waar een aantal wandelroutes op staan beschreven. Afgelopen donderdag ben ik op aanraden van een medewerkster van het information centre naar het plaatsje wenthworth falls gegaan waar ik de Charles Darwin walk heb gelopen. Een ontzettend mooie route met veel watervallen. Rond een uur of 4 begon het weer te betrekken en was het dus tijd om terug naar het hostel te gaan. Gisteren ben ik vanuit katoomba naar ruined castle gelopen. Dit is een route die ongeveer 6 uur duurt. Omdat het weer donderdag nogal snel was omgeslagen ben ik van te voren nog even langs het information centre gelopen om te vragen of het weer goed zou blijven. Volgens de vrouw daar zou het savonds pas gaan onweren en zou het voor mij dus geen problemen geven. Met deze informatie dus maar besloten om gewoon de wandeling te gaan doen en begon ik om 10 uur met de wandeling. De wandeling begon makkelijk maar na een aantal kilometer hield het verharde pad op en moest ik ongeveer een kilometer lang over rotsblokken klimmen wat best pittig was. Ik was dan ook blij toen ik daar voorbij was en ik de rest van de tocht gewoon over een zandpad kon lopen. Na ruim drie uur wandelen kwam ik eindelijk aan bij ruined castle wat op de top van berg ligt en waarvandaan je een ontzettend mooi uitzicht hebt. Helaas voor mij bleek dat ze hier in Australië het weer ongeveer net zo goed kunnen voorspellen als in Nederland en toen ik op de top van de berg was bleek er een fikse onweersbui aan de andere kant van de berg te hangen die ik vanwege de bergwand niet aan had zien komen. Dus maar snel een foto genomen van het uitzicht en daarna met een Duits stelletje die ik onderweg was tegen gekomen zo snel mogelijk terug gelopen naar de short cut. Hiervoor moesten we echter eerst een uur terug lopen en dan via de golden stairs 45 minuten de berg omhoog naar de normale weg. Toen we bij de golden stairs aankwamen barstte de onweersbui echter in alle hevigheid los waardoor de trappen binnen de kortste keren in een waterval waren veranderend. Na veel moeite wandelen en schuilen uiteindelijk toch boven op de parkeerplaats aangekomen waar we onder een afdakje hebben gescholen tot het onweer was weggetrokken en toen terug naar het hostel gelopen waar ik uiteindelijk om 5 uur weer terug was. Vandaag maar een rust dagje genomen omdat me wandelschoenen zeiknat waren geworden en ze voor vandaag weer slecht weer hebben voorspelt (al schijnt de zon op dit moment nog steeds). Morgen zal ik nog een wandeltocht maken in de blue mountains waarna ik maandag de trein terug neem naar Sydney om daar de stad een paar dagen te gaan verkennen.

Hoe gaat het verder daar in Nederland?

Groetjes Peter

  • 12 Maart 2016 - 09:15

    Tonny:

    Nou Peter,
    Het wandelen zit in je genen

  • 12 Maart 2016 - 09:26

    Marian:

    Al veel gezien en beleefd.
    Geniet ervan!

  • 12 Maart 2016 - 11:07

    Lieke:

    Klinkt leuk allemaal! Flink aan de wandel. Veel plezier in Sydney

  • 12 Maart 2016 - 11:34

    Bart:

    Ik zie veel herkenning, leuk;-)

  • 12 Maart 2016 - 11:35

    Ruud:

    Hey Peter! Je geeft een mooi beeld van je ervaringen. Klinkt goed allemaal. Moet een gave ervaring zijn. Veel plezier in Sydney en kijk uit naar je volgend verslag.

  • 12 Maart 2016 - 11:43

    Ineke:

    Volgens mij geniet je met volle teugen en heb je al heel wat gezien.

  • 12 Maart 2016 - 18:58

    Niki:

    Leuk verhaal! Ik ben benieuwd naar het volgende:).

  • 20 Maart 2016 - 08:31

    Inez:

    Hoi Peter,
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Ik ben zelf niet zo'n reiziger, maar vind het wel leuk om mee te liften op jouw belevenissen.
    Toen ik in Australië was hebben wij ook Katoomba gelogeerd.
    Ik hoop dat je laatste wandeling in The Blue Mountains beter heeft uitgepakt, want het is er zo mooi.
    Heel veel plezier en ben benieuwd naar je vlgde verslag. Gr. Inez
    Verzonden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Katoomba

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 10227

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: