Herkenning - Reisverslag uit Cairns, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Herkenning - Reisverslag uit Cairns, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Herkenning

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

11 Mei 2016 | Australië, Cairns

Hoi allemaal,

Woensdag 27 april ben ik samen met Max vanuit Airlie beach vertrokken naar Magnetic Island. We hadden eerst de Greyhound bus naar Townsville. De airco in de bus werkte niet goed waardoor het erg warm was en we dan ook blij waren dat we na een busrit van zo'n 5 uur in Townsville aankwamen. De busstop is tegenover de Ferry terminal dus dat was makkelijk. Het bleek echter dat de Ferry net was vertrokken waardoor we anderhalf uur moesten wachten op de volgende Ferry. De overtocht zelf duurt maar 20 minuutjes dus geen idee waarom we zo lang moesten wachten voor de volgende Ferry vertrok. Hierdoor kwamen we uiteindelijk pas om 5 uur aan in het hostel. Daar aangekomen bleek het een party hostel (Base backpackers) te zijn. Normaal hoeft dit van mij niet echt maar het was Koningsdag dus het was gezellig om op deze dag toch een biertje te drinken. Verder lijkt het hostel meer op een resort met een ontzettend mooi uitzicht over de oceanen het vasteland en (snachts) de lichtjes van Townsville.

De eerste echte dag op Magnetic island hebben we eerst genoten van ons gratis ontbijt die we kregen. Bij het inchecken kregen we namelijk een voucher een ontbijt diner en een snorkelsetje. Naderhand bleek dat je deze helemaal niet hoorde te krijgen als je een kamer had geboekt via booking.com, maar mij hoor je daar niet over klagen! Daarna hebben we een mooie barbieauto gehuurd die we tot 1 uur de volgende dag tot onze beschikking hadden. Eerst hebben we twee meiden opgehaald bij Alma bay die max kende van zijn whitsundays tour. En met z'n vieren is het huren van een auto goed betaalbaar. Overigens heb ik veel mensen horen klagen over de whitsundays tour omdat het erg slecht weer was waardoor ze tijdens het snorkelen weinig konden zien en veel mensen zeeziek zijn geworden. Dus hier heb ik gelukkig niet heel veel aan gemist.

In Alma bay hebben we eerst even gezwommen en op het strand gelegen. Het zwemmen hebben we overigens pas gedaan nadat we aan de strandwacht hadden gevraagd of het wel veilig was in verband met de kwallen hier. Het bleek dat het in deze bay veilig was maar dat we op veel andere stranden alleen konden zwemmen waar ze een speciaal kwallen net hadden. Na Alma bay zijn we doorgereden naar geoffreys bay om naar de wallabies te gaan kijken. Het was overdag en hierdoor zagen we er maar een paar. Na wat foto's te hebben gemaakt zijn we doorgereden naar horseshoe bay. Dit was ongeveer 15 minuten rijden en het verste strand bereikbaar zonder een 4wd. Maar als we hadden moeten lopen was dit toch een heel eind geweest. Na hier even op het strand te hebben gelegen, te hebben genoten van het uitzicht en een paar schildpadden hebben gezien, zijn we doorgereden naar the forts walk. Een erg mooie wandeling waarbij we nog twee koala's van dichtbij hebben kunnen bewonderen. De dames moesten echter weer met de Ferry terug naar Townsville waardoor we maar een klein stukje hebben gelopen. Na de dames te hebben afgezet zijn Max en ik weer terug gegaan naar de forts walk om de route in zijn geheel te lopen. Onderweg kom je een aantal restanten tegen van bunkers, kanonplaatsen en een munitieopslag. Wat er nog over is van deze restanten is niet heel bijzonder. Het zijn vooral de mooie uitzichten die het tot een mooie route maken. Op het hoogste punt van de route staat een bunker die in de tweede wereldoorlog werd gebruikt als uitkijkpunt. Hier kan je door middel van een ladder bovenop klimmen wat een heel mooi uitzicht geeft. Hier hebben we de zonsondergang bekeken wat mooie plaatjes heeft opgeleverd. Daarna moesten we zo snel mogelijk terug lopen omdat er met het intrekken van de duisternis nogal wat muggen te voorschijn kwamen. Op de terugweg naar het het hostel nog een keer langs geoffreys bay gereden waar nu 15 á 20 hongerige wallabies stonden te wachten om gevoerd te worden. Omdat het donker was zijn de foto's hiervan niet echt duidelijk maar het was zeker een van de hoogtepunten van Magnetic island. De volgende dag hebben we gratis de snorkelspullen geleend dmv de voucher en zijn we weer naar geoffreys bay gereden. Deze keer wel wat goede foto's kunnen maken van de wallabies en vervolgens het water in gesprongen. Het waaide behoorlijk hard waardoor het zicht maar een meter of 3 was. Op een paar vissen na hebben we dan ook niet heel veel gezien. Ik was dan ook blij dat ik niet de normale prijs van 25 dollar had betaald om de snorkel spullen te huren. Hierna de spullen terug gebracht naar het hostel even langs picknick bay gereden, wat niet heel bijzonder was om vervolgens de auto weer terug te brengen. Smiddags hebben we gebruik gemaakt van een gratis bbq in het hostel en hebben we verder niet heel veel meer gedaan.

De volgende dag was het tijd om met de Ferry weer terug te gaan naar Townsville. Ik had een kamer in Townsville zelf geboekt terwijl Max had besloten om gelijk door te reizen naar Mission Beach. Na afscheid te hebben genomen van Max ben ik naar het hostel gelopen. Ik had gehoord dat je hiervandaan een mooie wandeling kon lopen naar Castle Hill. Hiervandaan heb je een mooi uitzicht over Townsville. Omdat het overdag nogal warm is was het me aangeraden om aan het eind van de middag te gaan en zo kon je ook gelijk de zonsondergang bewonderen. Dus zo gezegd zo gedaan. Degene die me hierover had getipt was alleen even vergeten te vertellen dat het hoogste punt 286 meter is waardoor het ook aan het eind van de middag nog behoorlijk zwaar is om naar boven te klimmen. En waar ik in Surfers Paradise in 40 seconde boven op de q1 tower stond duurde het nu bijna 40 minuten voor ik boven was. Maar zodra je boven aankomt en het schitterende uitzicht ziet over Townsville ben je de klim alweer vergeten. Boven op de berg zijn meerdere uitkijkpunten die ik eerst ben afgelopen om vervolgens rustig bij het na mijn idee mooiste uitkijkpunt te gaan zitten om te genieten van de zonsondergang. De lucht verkleurde mooi in een soort roze kleur. Erg mooi om te zien, maar op de foto's niet heel erg duidelijk.

De volgende dag heb ik nog wat in Townsville zelf rondgelopen, maar hier is niet heel erg veel te doen. Aan het eind van de middag heb ik vervolgens voor de laatste keer de Greyhound bus naar Cairns genomen waar ik rond half 9 aankwam. De eerste dagen heb ik niet heel erg veel gedaan, een beetje rond gelopen door de stad en aan de lagoon gelegen omdat er verder niet heel erg veel te doen is. Verder ben ik aan het kijken om samen met een Nederlandse meid een auto gaan kopen om zo de west kust te gaan verkennen.

8 mei ben ik op weg gegaan naar Cape Tribulation. Via een Facebook groep gereageerd op een oproepje om samen een auto te huren wat toch een stuk goedkoper is dan mee doen aan een tour. Na eerst elkaar even ontmoet te hebben in de stad. We hadden afgesproken bij Indie Travel waar we gratis pizza en een biertje kregen. Toen bleek dat het klikte tussen ons de auto gehuurd. Zoals gezegd zijn we met de gehuurde auto eerst naar Cape Tribulation gereden. Een plek waar wij in 2005 ook al met het gezin zijn geweest. Maar omdat het regenwoud hier erg mooi is, is het beslist geen straf om dingen voor de tweede keer te zien. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel leuk vind om dingen te herkennen in een land dat zover weg ligt van Nederland. Na wat te hebben rond gereden en te zijn gestopt bij een paar lookouts (waarvan ik er van één zeker weet dat die al bij ons in het fotoboek staat) kwamen we uit bij een riviertje. Met een 4wd is het mogelijk om de rivier over te steken en verder off road te rijden maar met een normale auto betekend dit het einde van de weg. Van een aantal locals hadden we gehoord dat een paar meter de rivier op een verdieping in de rivier zat en dat het leuk was om hier te zwemmen. Dit dan maar gedaan en de rivier gelijk als douche gebruikt aangezien we op een camping sliepen waar ze alleen een toilet hadden. Na deze verfrissende duik zijn we naar de camping gereden, hebben we op het strand gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Na te hebben geslapen op de camping zijn we de volgende dag richting de tablelands gereden. Ik had ondertussen de hoop al opgegeven om nog een wilde cassowary te spotten, maar nog geen drie minuten nadat we de camping hadden verlaten kwamen we er ineens een tegen. Dus ik heb ein-de-lijk een wilde cassowary gezien :D. De cassowary stond eerst aan de kant van de weg en liep toen een paar meter voor de auto langs naar de andere kant, erg gaaf om te zien. Na dit hoogtepunt reden we weer verder. Allereerst zijn we naar de mossman gorge geweest. Een mooie wandeling door het regenwoud met uitzicht op een mooie rivier. Na hier een uur of twee te hebben gelopen reden we verder naar de watervallen. Onderweg naar de watervallen was het al flink genieten van de mooie omgeving die ze hier hebben. De eerste waterval die we gingen bekijken was niet echt een waterval erg laag en kwam uit in een soort zwembad waar zelfs een ladder in staat. Van mijn eerdere bezoek wist ik al dat dit alles was dus zijn we maar snel door gereden naar de millaa millaa waterval. Erg mooi en hier ook. Even een frisse duik genomen. Hierna zijn we nog doorgereden naar de zuli waterval en naar een waterval waarvan ik de naam ben vergeten. Helaas werd het inmiddels al donker en konden we de josephine waterval niet meer bekijken. Maar hopelijk lukt me dat nog voor mijn vertrek uit cairns.

Vandaag vertrek ik voor een drie daagse duiktrip naar het great barrier reef. Een trip waar ik aan de ene kant heel erg naar uitkijk voor de duiken maar aan de andere kant ook heel op zie tegen drie dagen op een boot leven waarvan ik nu al weer dat ik niet al mijn maaltijden zal binnen houden. Dus ik hoop dat de pillen tegen zeeziekte een beetje willen werken.

Groetjes Peter


  • 12 Mei 2016 - 15:10

    Bart:

    Ha Peter!

    Dat Base hostel een party hostel was had ik je ook wel kunnen vertellen;-). Goede herinneringen aan de Fort's Walk, die erg mooi is.

    Erg grappig dat waar jij je East-Coast trip eindigt, ik hem juist begon.

    Nog een weekje en ik bevind me ook aan die kan van de aardbol ;-)

    Gr, Bart

  • 12 Mei 2016 - 15:14

    Bart:

    Trouwens, wel jammer voor die Whitsunday gangers. Wat mij betreft een van de mooiste plekken waar ik geweest ben in Australië en waar ik zeker nog een keer naar terug ga.

  • 12 Mei 2016 - 18:10

    Lieke :

    Leuk verhaal! Goed naar je zin zo te horen! Geniet ervan en hopelijk word je niet te erg zee ziek.

  • 13 Mei 2016 - 19:54

    Ineke:

    Deze keer het verslag binnen gekregen op de juiste manier. Heb je ook nog ergens foto,s geplaatst? Alweer een mooi verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 10224

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: