Centraal Java & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Centraal Java & Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Centraal Java & Singapore

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

10 Augustus 2016 | Singapore, Singapore

Hoi allemaal,

Alweer ruim een week geleden dat ik iets geplaatst heb dus weer tijd voor een nieuw verhaaltje.

Zondag 31 juli ben ik vertrokken naar Wonosobo. Niet een plaatsje waar veel mensen heen gaan. Het koste me dan ook ruim 4 uur en 5 bussen om er te komen. Het aparte in de bussen is dat er af en toe bij een stop een muzikant(en) in de bus springt, een liedje speelt met zijn gitaar en daarbij zingt en daarna iedereen langs loopt in de hoop dat men wat geld wil geven. Dit is hier gebruikelijk maar de eerste keer stond in toch wel even raar te kijken toen dit gebeurde. De stop van een bus kan je trouwens amper een stop noemen. De bus gaat langzaam rijden maar zodra de laatste passagier ook maar een voet binnen de bus heeft staan word er al geroepen dat de chauffeur weer gas kan geven. Alleen op echt grotere stations stopt de bus, omdat daar veel mensen uit of over moeten stappen.

Eenmaal in Wonosobo aangekomen heb ik een hostel gezocht en wat rond gelopen. Tijdens het rond lopen zag ik nog een mooi uitzicht punt. Ik kwam er alleen achter dat dit een buurt was waar nooit toeristen komen. Ik werd dan ook erg aandachtig bekeken met mister aangesproken en moest zelfs een keer op de foto. Erg apart om mee te maken.

De tweede dag in Wonosobo heb ik de stad verder verkent. Het is vrij klein en na een paar uur had ik dan ook heel de stad wel doorlopen. Aan het eind van de middag kwam ik nog een jaarlijks expo festival tegen waar ik wat rond heb gestruind. Hier kwam ik ook de enige Engels sprekende tegen die ik in Wonosobo heb gezien. Ik ben haar naam alweer vergeten maar we hebben samen een hapje gegeten. Leverde weer wat interessante informatie op. Zo kwam ik erachter dat men hier vindt dat je nog niet heb gegeten als je geen rijst op hebt. Vandaar dat ik tegenwoordig ook drie keer op een dag rijst eet. Als ik thuis kom hoef ik voorlopig dan ook even geen rijst te eten... Verder kreeg ik nog te horen dat Wonosobo als koudste stad van Java bekend staat. Dit omdat het op ruim 700 meter hoogte ligt. Verder vroeg zij nog wat dingen over Nederland. Zo vroeg ze of het echt waar is dat de helft van Nederland onder zee niveau ligt. Gek genoeg krijg ik die vraag wel vaker sinds ik in Indonesië ben. Geen idee waarom eigenlijk. Verder vertelde ze me dat ze hier bewondering hebben voor de Nederlandse bouwkunsten. Zo hebben Nederlandse gebouwen al een paar aardbevingen overleefd en zien ze er nog steeds goed uit, terwijl Indonesische gebouwen er na 10 jaar al oud en versleten uit zien.

Dinsdagochtend heb ik nog even rondgelopen in Wonosobo en ben ik vervolgens terug gegaan naar Yogyakarta.

Op woensdag ging de wekker alweer om 3.30u af. Ik had namelijk een tourtje geboekt naar de Borobudur en prambanan tempels. Allereerst zijn we naar een uitzichtpunt gegaan waarvandaan we de zon opzagen komen boven de Borobudur. De chauffeur kon alleen het hostel van de laatste mensen niet vinden waardoor we vrij laat aankwamen bij het uitzichtpunt. Jammer omdat de mooie kleuren van de zonsopkomst nu nog maar een paar minuten te zien waren. Jammer, maar wat we zagen was toch erg mooi.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de Borobudur zelf. Een enorm bouwwerk van 123 bij 123 meter en 1200 jaar oud. Het is dan ook de grootste boeddhistische tempel van Java. Hierna was de Prambanan aan de beurt. Niet zo groot als de Borobudur, maar na mijn mening toch zeker net zo mooi. De prambanan bestaat uit meerdere tempels waarvan een aantal helaas zijn beschadigd tijdens een aardbeving in 2006 en een vulkaan uitbarsting in 2010. Hierdoor worden ze momenteel een voor een gerestaureerd.

Op mijn laatste dag in Yogyakarta ben ik naar het Kraton en watercastle geweest. Deze zijn alleen niet zo spectaculair en vielen voor mij een beetje tegen. Zeker het Kraton. Het is eigenlijk een grote overkapping zonder echt iets bijzonders te hebben. Ik dacht steeds dat het belangrijkste nog moest komen maar dat kwam niet. Niet perse een aanrader dus als er nog eens iemand naar Yogyakarta komt. Savonds ben ik nog met een aantal mensen uit het hostel een hapje gaan eten en hebben we een biertje gedronken.

Afgelopen vrijdagochtend ben ik met de trein naar Jakarta vertrokken. Een reis van 8 uur. Onderweg zie je vele rijstvelden en mooie uitzichten over rivieren. De trein is redelijk comfortabel dus het is niet heel erg om zo te moeten reizen. Al heb je het na 8 uur natuurlijk ook wel weer gehad. In Jakarta zelf heb ik niet heel erg veel gezien. Het was eind van de middag toen ik in het hostel aankwam en ik was redelijk gaar na de trein. Het centrum was een behoorlijk eindje lopen dus daar ben ik niet meer geweest.

De volgende ochtend ben ik met een tuk tuk naar het busstation gereden waarvandaan een shuttlebus naar het vliegveld reed. Op de laatste 10 minuten na was het het een rustige vlucht. Op het laatst kwamen we nog in een stevige onweersbui terecht maar we zijn gelukkig weer veilig geland. Bij aankomst in Singapore heb ik niet heel veel meer gedaan. Het weer was ontzettend slecht. Ik heb zelfs twee kleine Tornados gezien. Dus nadat ik wat had gegeten heb ik niks meer gedaan. Ik verbleef in little India dus het werd Indisch eten. Achteraf bleek dit ook nog eens de goedkoopste plek te zijn om een goede maaltijd te scoren. In het centrum is dit namelijk belachelijk duur. Vanaf little India kan je ook makkelijk de metro nemen waarmee je zo in de stad staat. Deze rijd iedere paar minuten, is redelijk goedkoop en is bij mij nooit te laat geweest. Echt een ideaal vervoersmiddel. Ze zijn hier volgens mij we erg bang voor een aanslag. Op ieder station kom je borden tegen dat je verdachte tassen moet melden en heb vluchtig een plan voorbij zien komen wat te doen bij een aanslag. Zo heb ik het in Nederland nog nooit gezien.

Afgelopen zondag (7 augustus) was het tijd om de stad echt te gaan verkennen. Ik heb vooral rond marina bay rondgelopen. Hier staat het gebouw met op het dak de vorm van een enorme boot. Erg mooi gebouw om te zien. Ook ben ik hier verdwaald in een enorm groot winkelcentrum. Ze hebben hier winkels van alle merken die je maar kan opnoemen en nog meer. Er is zelfs een gracht waar je een rondje over kan varen en een schaatsbaan. Savonds heb ik gegeten op Clarke quay. Een erg gezellig straatje nabij een gracht. Maar zoals gezegd erg prijzig dus dit was eenmalig. Verder is het na een maand Indonesië vooral heel fijn om weer eens door een westerse stad te lopen waar niet iedereen je iets probeert te verkopen. Je kan hier zelfs het water uit de kraan drinken. Wat voelt dat weer als een enorme luxe zeg. Het is me in Indonesië namelijk wel een paar keer voorkomen dat ik savonds nog even het hostel moest verlaten om een fles water te kopen.

Maandag ben ik naar het birds park geweest. Waar ik een paar uur rond heb gelopen. Er word in dit park veel reclame gemaakt om geen gesmokkelde vogels als huisdier te kopen. Op zich een helemaal top natuurlijk, maar niet echt fijn om hier iedere 10 meter een enorm bord met bijbehorend plaatje van te zien. Verder stond er in het park zelf een half kale struisvogel en zagen sommige andere vogels er ook niet helemaal gezond uit. Ik betwijfel dus of de dieren daar zelf in hun hokje zo gelukkig zijn. Voorlopig even geen dierentuinen meer voor mij dus.

Gisteren wilde ik eigenlijk naar sentosa gaan. Een eiland voor de kust van Singapore. Ik kwam er alleen achter dat het onafhankelijkheidsdag was met allerlei festiviteiten in het centrum. Dit was leuk om te zien dus sentosa heb ik niet meer gehaald. Savonds heb ik de lichtshow bekeken. Deze vind twee keer per avond plaats. Om 8u en half 10. Om 8 uur heb ik de show vanaf de brug bekeken en om half 10 voor het winkelcentrum van marina bay. Vooral vanaf deze laatst plek is het erg gaaf om te zien. Hiervandaan kan je namelijk ook fonteinen zien waar beelden in geprojecteerd worden. Dit is echt heel erg mooi gedaan. Aan het eind van de show vind er ook nog vuurwerk show plaats. Deze kan je vanaf de brug beter zien en is erg mooi. Al heb ik gehoord dat je vanaf gardens by the bay het beste uitzicht hebt op het vuurwerk maar dit heb ik zelf niet meer gezien.

Op het moment dat ik dit schrijf is het woensdagochtend (10 augustus) en zit ik in de bus richting Malacca. Schijnt een mooi historisch plaatsje in Maleisië te zijn. Ik ben benieuwd.

Hoe gaat het verder met jullie? De meeste al genoten van een welverdiende vakantie of moet deze nog plaats gaan vinden?

Groetjes,

  • 10 Augustus 2016 - 20:43

    Tonny:

    Hallo Peter, weer een heel mooi verslag.

    Arie, Demi en ik zijn al op Rhodos geweest. Temperatuur 30+. Net terug en nu is het hier regenachtig en rond de 15 graden. brrrr. Zomervakantie in Nederland. Maar het wordt beter weer zeggen ze. Dus hoop dat we nog wat mooie zomerdagen krijgen. We hebben nog wat vakantiedagen te goed dus we zullen er lekker van gaan genieten.
    Nick is net terug van twee weken Zuid Korea. Moest daar naar toe voor zijn werk. Dus was een nieuwe ervaring voor hem.
    Nick en Nathalie gaan in september een rondreis in Amerika doen. Dus die hebben nog wat moois tegoed. En Kirsty heeft dit jaar al veel vakantie gehad, Bali, Maleisie,Thailand, Turkije en Valencia en is in juli gestart met haar nieuwe baan in Barneveld.
    ik wens je nog een goede reis verder en alvast gefeliciteerd met je verjaardag binnenkort.

  • 10 Augustus 2016 - 21:56

    Lieke:

    Weer leuk om te weten wat je allemaal beleeft hebt deze week! Geniet er weer van. Hier is zoals tonny al zegt het weer niet zomers.

  • 11 Augustus 2016 - 02:31

    Bart:

    Wonosobo was de plaats toch waar opa gelegerd zat? Nog iets van de geschiedenis van Nederlands-Indie meegekregen daar? Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 10223

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: