West kust zuider eiland - Reisverslag uit Haldane, Nieuw Zeeland van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu West kust zuider eiland - Reisverslag uit Haldane, Nieuw Zeeland van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

West kust zuider eiland

Door: Peter

17 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Haldane

Hoi allemaal,

Het is tijd voor een update over onze roadtrip door het westelijk deel van het zuider eiland.

Dinsdag 21 februari kwamen we aan in het kleine plaatsje Glenorchy. Een paar kilometer hiervandaan stonden we op een camping. Na het eten begon het te regenen dus we gingen op tijd de tent in om een spelletje te spelen en naar bed te gaan.

Voor Glenorchy stonden een aantal wandeling op het programma. Echter regende het nog flink toen we de volgende ochtend wakker werden. We bleven daarom maar wat langer in bed liggen dan oorspronkelijk de planning was. Op zich wel lekker waren het niet dat ik in de ochtend het dunne matje wat als mijn bed doorgaat meestal wel beu ben. Gelukkig klaarde het weer na het ontbijt goed op en konden we toch gaan wandelen. We zouden vanuit een track die op de camping begon naar een great walking track lopen. Een great walk is een meerdaagse wandeling waarbij je in hutjes op de route kunt blijven slapen. Hiervoor moet je wel een reservering maken. Voor de meest populaire great walks moet je zelfs een paar jaar van te voren reserveren. Dit hebben we dus niet gedaan en daarom doen we vaak alleen een gedeelte van de wandeling. In dit geval bleek de verbindingsroute naar de great walk alleen een stuk langer te zijn dan we op de kaart dachten te zien. Na ruim 3 uur door het bos te hebben gewandeld hadden we geen idee hoe ver het nog was om bij de great walk te komen. We zijn daarom voor de zekerheid maar omgedraaid. Na 6 uur te hebben gewandeld hadden we daarom aan het eind van de dag niet veel meer gezien dan een heleboel bomen.

De volgende dag zijn we daarom maar met de auto naar het begin van de great walk gereden. We vroegen aan een aantal mensen die terug kwamen (zij hadden in een van de hutjes geslapen) hoe de route was. We wilden niet weer een hele dag door het bos lopen. Zij vertelde ons dat het grootste deel van de wandeling door het bos ging maar dat er na 4 uur wel een heel mooi uitzicht was. Nou was het al redelijk laat om nog een wandeling te beginnen die in totaal dus 8 uur zou duren zonder rust . Hierop besloten we daarom een andere route te lopen. Om bij deze route te komen moesten we eerst met de auto door een kreekje rijden. We wisten niet of onze auto dit aankon dus vroegen we dit even na bij een vriendelijk dame die in een nabijgelegen café werkte. Zij reed hier iedere dag twee keer doorheen en het zou dan ook geen probleem moeten zijn. En ach we hadden Full insurance voor de auto dus wat maakt het toch uit. Gelukkig ging het allemaal goed en hoefde we geen gebruik te maken van de verzekering. De wandeling bracht ons eerst een een stuk over een open vlakte langs het Wakatipu meer. En later gingen we langzaam omhoog naar een ander klein meertje. Na wat te hebben gegeten bij dit meertje vervolgde we onze ronde terug richting de auto. Hiervoor moesten we een kleine kreek oversteken. En tot het grote vermaak van Isabel en mij gleden Kevin en Jenny hier uit wat ze een paar natte voeten opleverde. De rest van de wandeling konden we daarom genieten van het soppende geluid van hun schoenen. Aan het eind van de wandeling hebben we nog een bakje koffie gedronken in het nabij gelegen cafeetje en zijn we terug naar de camping gereden.

Op vrijdag zijn we terug naar Queenstown gereden. We stonden hier op een camping aan de rand van het meer op een paar kilometer van het centrum. In de stad hebben we eerst een wandeling gemaakt naar Queenstowns Hill. Een makkelijke korte wandeling met mooie uitzichten over Queenstown en lake Wakatipu. Vervolgens hebben we een wandeling door het centrum van Queenstown en de Queenstown garden gemaakt. Na deze wandeling hebben we even lui een boek gelezen aan de oever van het meer, hebben we boodschappen gedaan bij Pak n save en hebben we een heerlijke hamburger gegeten bij fergburger. Dit is een erg bekend hamburger restaurant en de hamburgers waren heerlijk. We waren inmiddels halverwege onze reis en dus vonden we dit wel een mooie gelegenheid om in de avond een drankje te gaan drinken in de stad. Hier zijn we naar een paar cafeetjes geweest. Om 12 uur moesten we een speciaal biertje drinken. Het was toen namelijk zaterdag 25 februari en dat betekend natuurlijk maar één ding. Mijn 1 jarig reis jubileum!!! Ja ja het begint echt al wat te worden.

De volgende dag hebben we het dan ook maar rustig aan gedaan. Bij gebrek aan een douche heb ik maar een verfrissende duik genomen in het meer en zijn we na het ontbijt naar Te Anau gereden. Hier hebben we de plannen voor de komende dagen gemaakt en een cruise voor Milford Sound geboekt. Nadat we op de camping hadden gegeten zagen we dat we een lekke band hadden. Gelukkig hadden we een reserve band onder de auto hangen en was de band zo weer verwisseld.

Voor het geval dat we nog een keer een lekke band zouden krijgen zijn we de volgende ochtend eerst naar een garage gereden om de band te laten repareren. Hierna zijn we via een bos naar een meer gewandeld en zijn we aan het eind van de middag terug naar de garage gereden om de band op te halen. Deze kon niet meer gerepareerd worden waarna we zo een nieuwe mee konden nemen. Dat is dan weer het voordeel van een huur auto. In de garage raden ze ons aan om de nieuwe band te gebruiken i.p.v. de reserve band dus hebben we deze maar weer gelijk verwisseld. Ik word tijdens deze reis nog eens een pro in het verwisselen van autobanden. Bij terugkomst op de camping bleek dat iemand heel onze tent had vol geschreven. Volgens deze persoon was dit geen camping en moesten we de tent verplaatsen. Dit terwijl er op het terrein een wc aanwezig is en zelfs staat aangegeven dat het een gratis camping is. Blijkbaar is dus niet iedereen hier blij met toeristen.

Op 27 februari stond om 9.00 uur onze cruise over Milford Sound geboekt. Dit is een fjord in het zuiden van Nieuw Zeeland. We moesten al vroeg opstaan, omdat we eerst 2,5 uur moesten rijden om hier te komen. Omdat de vorige dag de tent was volgeschreven vertrouwde we deze persoon niet helemaal en hebben we voor de zekerheid al onze spullen maar mee genomen. Dit zorgde ervoor dat we nog eerder op moesten staan.

We hadden ervoor gekozen om vroeg te cruisen, omdat dit een stuk goedkoper is. Dit gaf ons ook de gelegenheid om op de terugweg op ons gemak alle lookouts te bekijken en een aantal wandelingen te maken. Bij de cruise zat ook een ontbijt inbegrepen. Normaal gesproken eten we in de ochtend altijd oats. Dit ontbijt was dan ook een enorme luxe, met als gevolg dat we alle 4 veel te veel hadden gegeten. We hadden zelfs een aantal dingen in een broodtrommel gedaan zodat we deze later konden eten. Tsja als budget reiziger moet je zo'n gelegenheid natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. De omgeving van Milford Sound is erg mooi. Ondanks de kou hebben we daarom na het ontbijt de hele tocht buiten op het dek gestaan. Er viel ontzettend veel te zien zoals een waterval, kliffen en besneeuwde bergtoppen.Naast de mooie omgeving hebben we hier ook een aantal dolfijnen en zeehonden gespot. Kortom, we genoten enorm van deze cruise. Na twee uur cruisen zat het er helaas alweer op. We zijn toen langs dezelfde route terug gereden als we gekomen waren. Dit moet ook wel aangezien er maar een weg naar Milford Sound is. Nu pas konden we zien hoe mooi deze route is. Het grootste deel van de heenweg was namelijk donker, omdat we zo vroeg weg waren gereden. Zoals eerder gezegd zijn we op de terug weg dan ook naar alle lookouts geweest en hebben we een wandeling gemaakt. De wandeling bracht ons naar de top van een berg vanwaar we een mooi uitzicht hadden. Aan het eind van de dag waren we dan ook moe, maar voldaan.

De volgende dag zijn we richting the Catlins gereden. Het zuidelijkste gebied van het zuider eiland. Onderweg hiernaar toe hebben we nog een aantal stops gemaakt. Zo hebben we een rondje gelopen bij een vuurtoren. Toen we een klein stukje over het strand liepen botsten we bijna tegen een enorme zeeleeuw aan die we compleet hadden gemist. Als zeeleeuwen stil liggen lijken het namelijk net rotsblokken. Op de terugweg kwamen we verschillende borden tegen met waarschuwingen voor zeeleeuwen. Op de een of andere manier hadden we deze op de heenweg allemaal gemist. Waarschijnlijk omdat we niet de normale route hadden genomen om bij het strand te komen. Toen we een terug naar de auto liepen keken we nog even over de rand van een heuvel naar het strand en bleek er nog een zeeleeuw te liggen. Andere mensen vroegen zich af waar wij naar keken en we moesten heb echt aanwijzen waar de zeeleeuw lag voor ze hem uiteindelijk zagen. We waren duidelijk dus niet de enige die zo'n groot beest wel eens mist. Vervolgens zijn we doorgereden naar slope point. Het meest zuidelijke puntje van het zuider eiland. Mocht je hier de oceaan over willen steken is de zuid pool het eerste wat je tegen komt. Verklaard gelijk waarom het hier soms zo koud kan zijn in de winter.

De dagen hierna zijn we onder andere the Catlins gaan verkennen. Maar dat is voor de volgende update.