Byron Bay - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Byron Bay - Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Byron Bay - Brisbane

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

11 April 2016 | Australië, Brisbane

Hoi allemaal,

Na het schrijven van mijn vorige verslag ben ik nog een paar dagen in Byron Bay gebleven. Ik heb hier weer een wandeling gemaakt naar een vuurtoren met deze keer als bijzonderheid dat op deze route ook het meest oostelijke punt van het vaste land van Australië ligt. Verder is het een mooie wandeling door een stukje tropisch regenwoud en mooie uitzichten over de stranden van Byron Bay. Naast deze wandeling en surfen is er in Byron Bay verder niet veel te doen. Helaas stond de wind in de verkeerde richting waardoor er bijna geen golven waren. Ik heb mijn surfskills dus nog niet kunnen verbeteren. Op zondag is er wel een markt waar een leuk bandje aan het spelen was en verder veel kraampjes die je overal op een markt vindt. De meeste mensen komen echter naar Byron Bay voor de sfeer in het dorp. Er hangt een erg relaxte sfeer, omdat het is gesticht door hippies en deze sfeer proberen ze ook zo te behouden.
Op de laatste dag in Byron Bay heb ik nog mee gedaan aan een bushtucker walk van cockatoo Paul. Dit is een gratis lesje hoe je kan overleven in de natuur. Zo leer je waar je water in het wild kan vinden, welke bloemen/planten je kan gebruiken als een soort muggenspray en welke bloemen je kan eten (wat je min of meer ook verplicht was om te doen en wat niet eens heel verkeerd smaakte). Savonds waren er nog wat optredens bij het hostel van Reizigers die geld probeerde te verdienen met het maken van muziek met als afsluiting een optreden van Cockatoo Paul die op een didgeridoo speelde.

Na Byron Bay ben ik op 6 april vertrokken naar Surfers Paradise. Dit is een plaatsje aan de Gold Coast waar veel hoge gebouwen te vinden zijn. Onder deze gebouwen bevindt zich ook het hoogste gebouw van het zuidelijk halfrond, de q1. Het leuke aan dit gebouw is dat je vanaf het skydeck, dat zich op 240 meter hoogte bevind, ook naar buiten kan waar je door middel van trappen naar een hoogte van 270 meter kan lopen. En dit heb ik afgelopen donderdag dan ook gedaan. Voor we naar boven gingen moesten we eerst een blaastest doen (aangezien Surfers bekend staat om zijn feesten is iedereen verplicht deze test te doen voor je naar boven mag) en de juiste kleren aantrekken. Dit bestond uit een overal en een harnas waarmee je boven op de toren werd vastgeklikt aan een stalen buis zodat je niet naar beneden kon vallen. Nadat we de juiste kleren aanhadden zijn we met de lift naar het skydeck gegaan. Dit duurt om precies te zijn 42,7 seconden en is daarmee volgens onze gids een van de snelste liften ter wereld. Eenmaal boven aangekomen en vastgeklikt te zijn aan het gebouw was het tijd voor de wandeling. Tijdens de wandeling vertelde de gids nog wat over de dingen die we konden zien zoals de paardenracebaan en de kanalen/rivieren. Het schijnt dat ze hier ruim 9 keer zoveel aan kanalen hebben liggen dan in Venetië, al is dat naar mijn idee ook over een veel groter oppervlak verspreid. Daarnaast nog het advies gekregen om vooral niet in deze kanalen te zwemmen omdat er met regelmaat stierhaaien worden gespot die meer dan eens een mens hebben aangevallen. In de juiste periode van het jaar (of juist de verkeerde) komen de stierhaaien hier zelfs om te jongen.

Toen we het hoogste punt van de wandeling bereikt hadden was het uiteraard ook nog tijd om op de foto te gaan. Helaas mag jezelf geen fototoestel meenemen naar boven en moest er uiteraard betaald worden voor de foto die van je werd gemaakt, dat is dan weer een beetje jammer. Overigens kan je, omdat je vast zit aan het gebouw, ook naar achteren hangen en zo over de rand recht naar beneden kijken. Erg gaaf om te doen!

Naast de q1 toren staat surfers Paradise zoals gezegd ook bekend om het uitgaansleven en dat heb ik dan ook maar even bekeken. Vanuit het hostel werd de eerste kroeg geregeld waar meerdere hostels heen gaan zodat het gelijk gezellig vol was. Vanuit ons hostel gingen er een aantal Britten, schotten (die niet helemaal spoorde maar wel erg gezellig waren) een Rus en nog een andere Nederlander mee. Een leuk groepje bij elkaar en dus een erg gezellige avond gehad. Volgens mij was het ook nog eens een van de goedkoopste pubs van Australië want voor een flesje Heineken betaalde je maar 3 dollar! Voor zon prijs blijft het tenminste ook nog leuk om een biertje te drinken. Ondanks de gezelligheid ben ik toch maar om half 2 naar huis gegaan, omdat ik de volgende dag al om kwart over 9 met de bus naar Brisbane moest.

Aan het eind van de ochtend kwam ik aan in het somewheretostay hostel. Het bleek echter dat ze hier bezig zijn met een grondige verbouwing, niet heel fijn, omdat er ongemakkelijkheden bij kwamen kijken zoals over rotsen klimmen om bij je kamer te komen een beperkt aantal wc's en douches omdat men nog bezig was met de badkamers en geluidsoverlast. Niet bepaald het beste hostel waar ik hier in Australië ben geweest dus. Al moet ik zeggen dat de gerenoveerde delen die al klaar waren er goed uitzagen dus als ik een paar maanden later was geweest had het waarschijnlijk een prima hostel geweest.

De eerste middag heb ik wat door het centrum van Brisbane gelopen. Er is hier niet heel veel bijzonders te zien dus ik ben blij dat ik maar voor 3 nachtjes heb geboekt. De tweede dag ben ik over south bank gelopen. Dit is een wijk aan de andere kant van de rivier die dwars door de stad loopt. Er is daar een lagoon en ik dacht dat het wel leuk was om daar wat te relaxen. Daar aangekomen bleek het een aangelegd strand te zijn, omdat ze die hier in Brisbane zelf niet hebben. Beetje een tegenvaller dus vooral ook, omdat het weekend was het heel het strandje vol lag met Ozzies. Verder nog over een marktje gewandeld en naar een museum geweest over levende en uitgestorven dieren in Australië. Het was gratis en toch Iets meer mijn ding dan een kunst museum.

Gisteren, op mijn laatste dag in Brisbane, ben ik naar Stradbroke Island geweest. Om hier te komen heb ik eerst een trein genomen naar Cleveland dit kost een goed uur. Vanuit Cleveland is het een paar minuutjes met de bus naar de haven en dan kost het nog ongeveer. 20 minuten om met de Ferry op het eiland te komen.

Als eerste ben ik daar naar point lookout gegaan. Een mooi uitkijkpunt waar je een korte wandeling langs de oceaan kan lopen. Ik had al gelezen dat je vanaf bepaalde punten op deze route dolfijnen, schildpadden en met een beetje geluk roggen kan zien. En ik had geluk, heel veel dolfijnen gezien waarbij grote groepen langs de kust zwemmen, drie schildpadden en een rog gezien. Al is het enige wat je van een rog kan zien een donkere vlek die in het water beweegt. Toch leuker om die met duiken te bekijken! De route zelf kan je denk ik in minder dan 20 minuten lopen, maar door te genieten van het uitzicht en de dieren die ik zag heb ik hier toch ruim anderhalf uur over gedaan.

Na deze wandeling heb ik de bus terug gepakt van point lookout naar de haven om van daaruit richting Brown lake te gaan. Helaas rijden hier geen bussen heen waardoor ik er heen moest lopen. Dit bleek nog best een zware tocht te zijn, omdat je tegen een berg op moet lopen en dat met 30 graden en een fel zonnetje die op je hoofd schijnt. Ik was dan ook blij dat ik er na een goed uur lopen was aangekomen. De kleur van het water is heel apart om te zien. Het is niet echt, zoals de naam 'Brown lake' doet vermoeden, bruin. Ik zal het eerder thee kleurig noemen. Hopelijk zijn de foto's een beetje gelukt zodat jullie de kleur van het water zelf kunnen zien.

Naast Brown lake is er op Stradbroke island nog een meer namelijk Blue lake. Hier wilde ik eigenlijk ook nog heen, maar dit bleek toch te ver om op een dag ook nog heen te kunnen in verband met de tijd en ik voor het donker weer terug wilde zijn bij de ferrie. De weg is namelijk niet verlicht en ik zag het niet zo zitten om in het donker de weg te moeten vinden naar de haven. Ik heb er dus maar voor gekozen om een verfrissende duik te nemen in Brown lake daar wat te relaxen om vervolgens weer de hele reis terug te gaan naar Brisbane.

Vandaag (11 april) ga ik naar Noosa waar tot vrijdag of zaterdag zal blijven. Daarna zal ik door reizen naar Hervey Bay waarvandaan mijn tour naar Fraser Island gaat beginnen.

Groetjes Peter

Ps op deze website kan je ook je e-mailadres invullen zodat je automatisch een mail krijgt wanneer ik een nieuwe blog heb gepost.

  • 11 April 2016 - 20:19

    Tonny:

    Het wandelvirus heb je niet van een vreemde. Geniet er van Peter. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag

  • 13 April 2016 - 19:11

    Ruud:

    Klinkt allemaal nog steeds goed Peter! Je weet het allemasl heel beeldend te vertellen. Leuk, want ik ben altijd ook nieuwsgierig geweest naar Australie, maar zie me daar voorlopig nog.niet rondstruinen. We lezen met veel plezier je ervaringen dus blijf vooral je mooie verslagen maken
    Wordt zeer gewaardeerd:-) Groetjes en geniet ervan daar. Ruud en Alphons

  • 20 April 2016 - 14:15

    Anja:

    Inmiddels zul je al op Fraser Island zitten - of ben je daar alweer weg, ik hoor het wel. Het lijkt me niet dat je erge heimwee hebt!
    Groeten van Anja

  • 29 April 2016 - 19:20

    Ineke:

    Nr. 3, gelezen, geweldig.
    Waar kan ik eventueel de foto,s zien??
    Alweer de groetjes

  • 04 Mei 2016 - 11:12

    Bart:

    Hoi Peter,

    Ik ben ff al je verhalen aan het lezen, omdat ik zie dat ik erg achterliep;-). Ik vond Brown Lake ook apart qua kleur, wat mij betreft hadden ze het best Golden Lake of Copper Lake mogen noemen, dat doet de kleur wat meer eer aan en staat wat aantrekkelijker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 10229

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: