Noosa en Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Noosa en Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Noosa en Fraser Island

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

21 April 2016 | Australië, Noosa Heads

Hoi allemaal,

Na het schrijven van mijn vorige verslag ben ik in Noosa in het Nomads hostel aangekomen. Een leuk dorpje dat tegen een nationaal park aanligt. In het park kan je een aantal leuke wandeling doen waarvan de coastal walk het mooiste is. Deze wandeling heeft mooie uitzichten over de zee en de rotsblokken beneden je wat het erg mooi maakt. Tijdens deze wandeling ben ik ook nog twee koala's tegen gekomen. Het was alweer even geleden dat ik die gezien had en het is toch altijd leuk als je ze weer tegenkomt ook al slapen ze meestal in een boom en zie je verder weinig beweging. Op deze route lag ook nog een rustig strand waar ik even ben gaan zitten om wat te eten en te lezen. Ik kwam er echter al snel achter waarom het hier zo rustig was toen ik ineens tegen iemands zaakje aankeek en het dus een naaktstrand bleek te zijn. Dit is me overigens in Port Maquarie ook al een keer overkomen en toen was Bart zo aardig om me naderhand te vertellen dat hij me daarvoor misschien had moeten waarschuwen, dus bij deze nog bedankt daarvoor he ;).

Onderweg van het hostel naar het nationaal park ben ik ook nog naar de Laguna lookout geweest. Een erg mooi uitkijkpunt over Noosa, de haven en de rivier die uitkomt in de zee.

Na twee dagen in Noosa was het op 13 april tijd om naar de everglades te gaan. Dit was de belangrijkste reden voor mij om naar Noosa te komen. Er zijn namelijk maar twee everglades in de wereld, hier in Noosa en in Florida. Dus toch wel leuk dat ik nu kan zeggen dat ik naar de helft van alle everglades in de wereld ben geweest. Ik hen hier in totaal drie nachten doorgebracht in het Gagaju bushcamp. De eerste nacht sliepen we in een soort hut van golfplaten en riet. Hier hadden we stevige hangmatten als bed wat best lekker sliep. De overige twee nachten moesten we in een tent op een heel dun matje slapen. Dit sliep een stuk minder goed omdat de grond nogal hard was.

De eerste dag hebben we eerst eten gekocht voor op de camping waarbij we het advies kregen om deet te kopen want er zitten erg veel muggen in de everglades. Savonds daarom maar een lange broek en trui aangedaan om muggenbulten te voorkomen. Helaas werden daarom mijn voeten een doelwit wat er in resulteerde dat ik aan het einde van de everglades alleen al 57 muggenbulten op mijn voeten had. Die deet heeft dus niet heel veel geholpen... De eerste dag in het bushcamp hebben we eerlijk gezegd niet heel erg veel gedaan. Er stonden geen activiteiten op het programma en we hebben ons daarom maar vermaakt door wat te zwemmen en kaartspelletjes te spelen. We hadden gelukkig een leuke groep die bestond uit de Duitsers Paul, Markus en Max, de Zweedse Jenny en Cornelia de Franse Floran en de Engelse Mark en Lynnsay dus we hebben ons toch goed kunnen vermaken. Savonds kwam de goon (een goedkope wijn die in zakken zit) op tafel en hebben we met z'n allen wat gedronken.

De tweede dag moesten we om 8 uur klaar staan om te gaan kanoën. Ik zat samen met Floran en Mark in een kano. Erg gezellig en leuk om te doen. En vooral ook genieten van de mooie natuur. Voor het geval dat we zouden omslaan met de kano had ik alleen maar m'n gopro meegenomen en niet mijn andere camera. Dit was maar goed ook want na een minuut of 10 á 15 waren we al omgevallen. Maar goed dat er in tegenstelling tot de everglades in Florida hier geen krokodillen zitten. Het was daarom vooral erg komisch maar ook lastig om weer terug in de kano te komen aangezien de zijkanten van de rivier vooral bestaan uit de wortels van bomen en er niet echt land is waar je makkelijk het water uit de kano kan laten lopen. Ik denk dat het ons dan ook bijna een half uur heeft gekost voor we weer in de kano zaten en verder konden peddelen. Toen we uiteindelijk op de bestemming kwamen waar we moesten zijn hebben we daar wat gegeten en zijn we via een touw die aan een tak hing een paar keer de rivier in gesprongen. Daarna was het weer tijd om terug naar de campsite te gaan. In totaal hebben we deze dag ongeveer 15 kilometer moeten kanoën. Toen we terug kwamen op de campsite bleek dat het pas 2 uur was en de rest van de dag hebben we onszelf weer moeten vermaken. Het was dus maar goed dat we een leuke groep hadden, anders was het wel erg saai geworden.

De derde dag hoefde we pas om 9 uur klaar te staan om te gaan kanoën. We hadden echter van de groep die een dag eerder was gearriveerd gehoord dat het maar een korte route was. We hadden echter geen zin om heel de middag op de campsite te moeten zitten. We zijn daarom maar om 9 uur naar de briefing gegaan om vervolgens rustig te gaan ontbijten en lunch klaar te maken. Toen we eindelijk klaar waren om te vertrekken bleek dat een deel van de groep die om 9 uur was vertrokken alweer arriveerde op de camping. We hebben toen maar een kano overgenomen van hen om zelf te vertrekken. Uiteindelijk zat ik weer met Floran en mark in de kano en was de andere kano met de drie Duitsers. We zijn naar een eilandje gevaren hebben hier wat tijd doorgebracht met de lunch, praten en foto's maken om vervolgens weer terug te gaan naar de camping. Onderweg kwamen we nog een paar haviken tegen zagen we een paar vissen uit het water springen. De route was inderdaad een stuk korter maar we zijn dit keer wel droog gebleven. Hierna bleven we nog een nacht op de camping. Maar aangezien de goon bij iedereen op was en we dus nuchter naar bed moesten was het slapen erg lastig in deze tentjes.

Op zaterdag 16 april was het tijd om de bushcamp te verlaten en moest ik gelijk met de Greyhound bus van Noosa naar Hervey Bay waarvandaan de tour naar Fraser Island begon. De bus kwam om kwart voor 4 aan bij het hostel en om 4 uur begon de briefing ik was dus precies op tijd. We kregen hier uitleg over wat we moesten kopen voor de tour en moesten ook nog 60 dollar borg betalen voor de auto's die we na de tour weer terug kregen. Daarna werden er groepen gemaakt voor in de auto's en moesten we de boodschappen gaan doen. Geen idee wat er gebeurde maar ineens zat ik in een auto met alleen vrouwen iets wat ik in de toekomst maar moet voorkomen want die vrouwenpraat is ook niet alles. Gelukkig waren het iedere keer maar stukjes die we moesten rijden en waren we daarna met de hele groep van 32 man bij elkaar. Maar goed toen we terug liepen naar het hostel van het boodschappen doen kwamen we nog een paar dolfijnen tegen. Wie kan nou zeggen dat je een boodschap gaat doen en dan dolfijnen tegen komt? Hierna hebben we nog de lunch klaar gemaakt voor de volgende dag en heb ik niet heel veel meer gedaan. Ik ben op tijd naar bed gegaan aangezien ik nog aardig moe was van de Bush camp en we de volgende ochtend om 6 uur alweer een instructievideo kregen over het rijden in terreinwagens en kamperen op Fraser Island.

Na het bekijken van deze video was het eindelijk tijd om te vertrekken. Na eerst een stukje gereden te hebben en een half uurtje op de Ferry te hebben gezeten kwamen we om een uur of 9 aan op Fraser Island. Als eerste zijn we naar lake Birrabeen gereden een erg mooi mooi meer met helder water. Het zand is hier zo fijn dat je er zelfs je tanden mee kan poetsen. Dit dan ook maar even geprobeerd maar het smaakt toch niet heel erg lekker. Daarna hebben we geluncht en zijn we doorgereden naar lake Wabby dankzij de tea threes heeft dit meer ongeveer dezelfde kleur als Brown lake op stradbroke island. Als laatste zijn we doorgereden naar de zandduinen. Op dit stuk mocht ik plaatsnemen achter het stuur. Erg gaaf om zo met een auto over zandwegen en het strand te kunnen rijden. Waarbij je op het strand soms door het zand een richting inrijd die je helemaal niet aangeeft. Een erg aparte ervaring is dat.

De zandduinen gaan twee kilometer landinwaarts en hebben daarbij een deel van het regenwoud bedekt. Hierdoor zie je nog deel van bomen boven het zand uitsteken maar is het grootste deel bedolven onder het zand. Erg apart om te zien. Daarna was het tijd om naar de camping te gaan waar we weer in tenten sliepen op dezelfde dunne matjes als in het bushcamp. Deze keer hadden we echter geen kussen wat het er niet echt beter op maakte. Ik was echter zo moe dat ik toch redelijk heb kunnen slapen in de tent. De campsite zelf is omringd met hekken om ons te beschermen tegen de dingo's. De wc stond echter een paar meter buiten de campsite waardoor je daar moest opletten. We hadden al iemand gehoord die om een uur of 11 savonds een dingo had gezien in de buurt van de wc's. We wisten echter niet of we dit nou serieus moesten nemen of niet want een dingo zou toch niet in de buurt komen van zoveel lawaai? Toen we tanden gingen poetsen toch maar voor de zekerheid met z'n tweeën gegaan want je weer maar nooit. Tijdens het tandenpoetsen dacht ik dat ik iets zag lopen maar het leek niet erg groot dus ik besteedde er verder niet heel veel aandacht aan. Een paar minuten later toen ik net klaar was met tandenpoetsen zag ik weer iets lopen, dus scheen ik er toch maar even met het lichtje van mijn telefoon naar om te zien wat het was. Stond er ineens een dingo drie meter voor onze neus. Erg gaaf om te zien maar dan toch liever van iets verder weg of vanuit een auto. Aangezien we nu alleen bewapend waren met een tandenborstel toch maar volgens de instructies van de video langzaam maar ook zeker niet te langzaam achteruit gelopen naar de campsite. Vervolgens met een man of 8 nog terug gegaan om te kijken of we hem nog op de foto kregen maar toen was de dingo alweer weg.

De tweede dag zijn we als eerste naar de champagne Pools gegaan. Onderweg hier naar toe kwamen we nog een dingo tegen op het strand. Vanuit de auto voelde ik me toch wat veiliger en heb ik een aantal foto's kunnen maken. Na het maken van de foto's hebben we onze weg vervolgd naar de champagne Pools. Omdat de golven over de rotsen heen slaan komen er bubbels naar boven waardoor het een soort natuurlijke jacuzzi wordt. De oceaan was echter vrij rustig waardoor de bubbels bij ons beperkt bleven. Het leuke was ook dat we deze dag dezelfde activiteiten hadden als 4 mensen van de bush camp die een andere tour hadden. We kwamen elkaar dus steeds tegen wat erg gezellig was.

Na enige tijd in de champagne pools te hebben vertoefd zijn we doorgereden naar Indean head. We moesten hier omhoog klimmen waardoor we mooie uitzichten hadden over het eiland en de oceaan. Op dat moment kwam er een flinke bui richting het eiland waarvan we de regen vanaf indian head zagen vallen. Erg mooi om te zien! Gelukkig voor ons trok de bui mooi langs ons heen waardoor we zelf droog zijn gebleven. Vervolgens zijn we doorgereden naar the pinnacles. Dit is een rotsblok met verschillende kleuren en mooi om te zien. Na wat foto's gemaakt te hebben zijn we doorgereden naar maheno shipwreck. Vanaf dit stuk mocht ik weer rijden tot we bij de camping kwamen. We waren met drie chauffeurs in de auto waardoor we alle drie redelijk wat konden rijden, erg leuk dus. Toen we bij maheno aankwamen werd ons de mogelijkheid aangeboden om 15 minuutjes over het eiland te vliegen in een 6 persoons vliegtuigje wat 60 dollar kostte. Het leek me leuk om te zien dus heb ik dit maar gedaan. Het was leuk om de zandbanken en lake butterfly vanuit de lucht te zien maar niet heel spectaculair. Iemand had de tijd bijgehouden en die zei dat de vlucht zon 8 minuten duurde dus dat was wel een beetje jammer.

Toen we geland waren was het tijd om naar het Maheno shipwreck te gaan kijken. Dit schip werd in 1905 als passagierschip in gebruik genomen maar werd later in de eerste wereldoorlog gebruikt als ziekenhuisschip, omdat het zo snel was. Na de oorlog werd het weer gebruikt als passagierschip. Het werd gebruikt tot 1935 toen het als gevolg van een cycloon is gestrand op Fraser Island. In eerste instantie wilde men het schip daar weg halen maar door een tweede cycloon zonk het schip weg in het zand en kregen ze het daar niet meer weg en hebben ze hem maar gewoon laten liggen. Als gevolg van de wind die het eiland nog steeds groter maakt zakt het schip steeds verder weg in het strand waardoor je op dit moment nog maar de helft van het schip kan zien. Na hier enige tijd te hebben rond gelopen en foto's te hebben gemaakt zijn we naar Eli creek gegaan. Dit was de laatste bestemming van dag twee. Je kan hier over een wandelpad een stuk langs de creek lopen en vervolgens weer terug drijven naar het strand. Dit gaat echter zo langzaam dat iedereen maar door de creek terug liep. Hierna zijn we terug gegaan naar de campsite. Toen de gids naar het strand ging om iets weg te gooien zag hij een vroege walvis zwemmen. Dus iedereen is toen naar het strand gerend om de walvis te kunnen zien. Deze was echter al weg dus ik heb hem helaas niet gezien.

De derde en laatste dag op Fraser Island zouden we weer om 8 uur vertrekken. De gids was echter de vuilniszakken weggooien en nieuw water aan het halen en het duurde tot half 10 voor er iemand terug kwam. Bleek dat de auto kapot was gegaan en dat hij dus niet meer terug kon rijden waardoor ze van auto moesten wisselen. Toen de andere auto kwam was die vergeten de sleutels van onze auto's mee te nemen waardoor we uiteindelijk twee uur later dan gepland op weg konden. We hadden daarom de Ferry terug pas later genomen dan normaal waardoor we toch nog alles hebben kunnen zien. Eerst zijn we naar lake mckenzies gegaan. Een erg mooi en helder meer waarvan je het water gewoon kan drinken. Daarna zijn we naar central station gegaan. Dit is een picknick plaats waarvandaan je een mooie wandeling door het regenwoud kan maken. Hierna was het helaas alweer tijd om met de Ferry terug te gaan naar het vaste land. Aangekomen in Hervey Bay was het fijn om na drie dagen weer eens te kunnen douchen en zijn we savonds met zo'n 25 man naar een restaurantje gegaan om te eten. Een leuke afsluiting van een leuke en mooie trip op fraser island. Gisteren ben ik nog een dagje in Hervey bay geweest waarvandaan ik samen met de Lynnsay naar de pier ben gelopen en zijn we even naar de botanische tuinen geweest waar we nog wat schildpadden hebben gezien. Er stond mooi een bordje bij dat je de dieren niet mocht voeren maar de schildpadden kwamen allemaal naar ons toe gezwommen dus ik geloof niet dat iedereen zich aan deze regel houd. Op strand kwamen we trouwens nog army crabs tegen. Dit zijn kleine blauwe krabbetjes. Het waren er zoveel bij elkaar dat het net leek of het strand bewoog. Erg apart om te zien en op het moment dat je te dicht in de buurt kwam verdwenen alle krabben onder het zand. Als je dan een tijdje stil bleef staan kwamen ze weer naar boven en zag je overal om je heen de krabben lopen. Na deze wandeling heb ik om 6 uur de Greyhound bus genomen naar Agnes Water/1770. Waar ik om 10 uur aankwam in het hostel.Ik heb hier voor 4 nachten geboekt bij backpackers @ 1770 om uit te rusten van de afgelopen week waar ik toch wel erg moe van ben geworden. Na 5 minuten in de kamer te zijn geweest kwam er een kamergenoot stomdronken naar binnen waarna hij heel de wc vol heeft gekotst dus ik hoop dat dit niet iedere dag gaat gebeuren. Verder zal ik hier nog nog een surflesje nemen en gaan kijken wat ik ga doen op de verdere reis richting cairns waar ik langzaam maar zeker toch in de buurt begin te komen.

Hoe gaat het verder in Nederland? Ik hoorde dat het weer volgende week niet al te best word, hopelijk wordt het voor jullie snel wat beter!

Groetjes Peter

  • 29 April 2016 - 19:36

    Ineke:

    Nr. 4, ook weer kaai mooi. Het weer hier is zwaar , je weet wel.
    Wij zijn net terug van een weekje Marrakesh , met bart, niki en rob, ellen en Jeffrey .
    Ook karel mocht mee, heerlijk weer, mooie bergen, mooi zwembad.

    Op naar verslag nr. 5.

    Ik hoop dat ik me nu goed heb aangemeld.

  • 04 Mei 2016 - 11:25

    Bart:

    Hey Peter,

    Hebben ze je niet verteld dat er in de everglades weliswaar geen krokodillen zijn, maar dat er wel gewoon bullsharks rondzwemmen?

    Verder leuk verhaal weer, komt me allemaal erg bekend voor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Noosa Heads

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 10226

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: