Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Petervtinaustralie - WaarBenJij.nu

Thailand

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg

22 September 2016 | Thailand, Chiang Mai

Hoi allemaal,

Ik zit inmiddels alweer ruim twee weken in Thailand dus tijd voor een nieuwe update.

In totaal heb ik op koh tao 6 duiken gemaakt. Van maandag t/m woensdag heb ik steeds twee duiken in de ochtend gemaakt. Omdat duiken hier zo goedkoop is zijn er veel mensen die hier hun duikbrevet halen. In de middag stonden bij de duikschool veel duiken gepland in gebieden waar niet veel koraal is zodat de nieuwelinge dit niet zouden slopen. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen alleen in de ochtend te duiken. Dit betekende dat ik iedere dag vroeg op moest staan. Op maandag moest ik om 6 uur bij de duikschool zijn en dinsdag en woensdag zelfs al om 5.40u. Dit alles om ervoor te zorgen dat we de drukte op de duiklocaties voor waren.

Koh Tao is een prima duiklocatie. Zoals overal waar ik tijdens deze trip gedoken heb heeft het water een lekkere temperatuur. In koh tao was dit 28 graden. Het zicht onder water is goed en er valt voldoende te zien. Op de meeste duiklocaties staat maar weinig stroming. Dit heeft ervoor gezorgd dat er maar op twee locaties zachtkoraal is te zien en de rest is allemaal hardkoraal. Qua dieren valt er ook genoeg te zien. Zo heb ik twee blue spotted stingrays gezien, alen, barracuda's, een school inktvissen, een kwal en de normale tropische vissen.

Na het duiken heb ik op maandag en dinsdag niet heel erg veel gedaan. Op maandag ben ik op onderzoek uit gegaan om de goedkoopste manier te vinden om naar Khao Sok af te reizen en dinsdag was ik zo moe dat ik mijn bed nog een paar uurtjes heb opgezocht. Woensdag ben ik in de middag naar Nang Yuan gegaan. Dit zijn drie eilandjes die met elkaar verbonden zijn door middel van een strand. Deze eilandjes liggen net voor de kust van Koh Tao en als je Koh Tao Googled is dit een van de eerste afbeeldingen die verschijnt. Hier ben ik naar het uitkijkpunt gelopen. Dit is erg mooi om te zien. Ik zal er wel een foto van op Facebook zetten of je kan het zoals gezegd even googlen! Op de weg terug naar het hostel ben ik nog overvallen door een hoosbui waardoor m'n kleren zeiknat waren. Iets wat ik nou net probeerde te voorkomen, omdat ik savonds met de nachtferry terug naar het vaste land reisde en dus geen natte kleren wilde inpakken. Goed dit was dus mislukt. De nachtferry is trouwens een relaxte manier van reizen. Je krijgt een eigen bedje waardoor je gewoon kan slapen. In het begin dacht ik dat dit lastig was, omdat de boot nogal schommelde. Dit viel gelukkig reuzen mee, omdat ik behoorlijk moe was. Na een paar minuten lag ik dan ook al te slapen. Nog wel een paar keer wakker geworden, maar steeds viel ik weer zo in slaap. Een prima manier van reizen dus. Het enige nadeel is dat je wel erg vroeg in de ochtend aankomt in de haven. Het was toen ongeveer 5 uur. Vanuit de haven werd ik met naar een tourbureautje gebracht waarvandaan om 7 uur de bus vertrok naar Khao Sok. Hier kwam ik om 10 uur aan. Bij het hostel aangekomen heb ik voor de volgende dag een tour geboekt naar het Khao Sok nationale park.

Vrijdag 16 september ben ik naar het nationale park gegaan. Een dag eerder had ik in het hostel al Bruce en Emilie (een engels koppel), Daphne (Nederlandse meid) en Arryn (een Amerikaan) ontmoet. Zij bleken dezelfde tour als ik te hebben geboekt. Dit bleek een gezellige groep te zijn dus dit kwam mooi uit.

We werden om 9 uur opgehaald bij het hostel vandaar was het een uur met de minibus en nog een 45 minuten per boot voor we aankwamen we bij het lakehouse. Dit zijn erg basic huisjes die op het meer drijven, maar het uitzicht is echt super mooi. Geen straf dus om hier een nachtje te blijven slapen. De omgeving van het meer bestaat uit stijle rotsen waar op de een of andere manier toch bomen op kunnen groeien. Dit ziet er echt heel mooi uit en is ook echt het beeld dat ik voor me had als ik aan Thailand dacht.

Toen we aan waren gekomen bij de huisjes hebben we ons snel omgekleed en zijn we het water ingesprongen om even te gaan zwemmen. Hierna hebben we geluncht en zijn we doorgevaren naar een waterval. Niet een waterval die recht naar beneden valt, maar die in minder steile stukken naar beneden komt. We konden hier dan ook omhoog klimmen. Ze hadden ons al gewaarschuwd dat we zwemkleding en waterdichte schoenen moesten aantrekken. Nou zijn mijn wandelschoenen ook wel waterproef maar als het water er van bovenaf in komt heb je daar ook vrij weinig aan. Bij de waterval hebben we nog gezwaaid aan lianen, in een soort grotje geweest waar je achter de waterval kon zitten en verder was het vooral gewoon heel erg leuk en mooi om naar boven (en vervolgens dus ook weer naar beneden) te lopen.

Bij terugkomst bij de huisjes hebben we een lekker biertje besteld en kwam Arryn op het geniale idee om de reddingsvesten aan te trekken. Op deze manier konden we lekker in het water drijven en genieten van een koud biertje. Tsja het zware leven van een reiziger zullen we maar zeggen :). Die reddingsvesten zijn overigens ook ideaal om in de boot op te zitten. Gezien het een stuk zachter is dan de houten planken wat normaal gesproken de stoel is. Ook hebben we ze gebruikt tegen de regen en het water dat omhoog werd gestuwd door de boot (de boot was namelijk heel erg laag). Eigenlijk hebben we de reddingsvesten dus voor allerlei dingen gebruikt, maar niet waar ze daadwerkelijk voor bedoeld zijn.

Na in het water te hebben genoten van ons biertje was het tijd voor het avondeten waarna we gelijk door zijn gegaan met de nachtsafari. We hebben toen het beest gezien dat koffiebonen eet en vervolgens weer uitpoept waarna je de bonen voor een dure prijs kan kopen. Ook hebben we een klein hert gespot. Maar zeker na de cruises op Borneo stelde dit niet zoveel voor. Wel weer zeiknat geregend (de reddingsvesten houden wel iets tegen maar deze regen was toch iets teveel van het goede) dus was het tijd voor een (koude) douche. Ik had net heel m'n haar vol shampoo gesmeerd toen de douche besloot ermee te stoppen. Dit had dus niet slechter getimed kunnen worden. Nou heb ik wel vaker gehad dat de douche er zomaar mee stopt, maar meestal start die na een paar minuten wel weer op. Maar na een paar minuten te hebben gewacht kwam er nog steeds geen water uit de douche dus ben ik maar begonnen om met kraanwater de shampoo uit te spoelen. Hier stond alleen ook geen hoge druk op waardoor ik het na 5 minuten maar opgaf en de rest van de shampoo maar gewoon met mijn handdoek uit mijn haar heb gewreven. Vervolgens hebben we nog wat spelletjes gespeeld en een biertje gedronken en zijn we naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we smorgens om 7 uur begonnen met een ochtendcruise. We hebben toen een Gibbon, zwarte Makaken en twee hornbill toekans (hele mooie vogels) gezien. Vervolgens hebben we ontbeten de spullen gepakt en was het helaas alweer tijd om ons huisje met te mooi uitzicht te verlaten. We zijn naar een andere plaats gevaren waarvandaan we een hike hebben gedaan naar een grot. In deze grot hebben we nog twee slangen, een aantal enorme spinnen, honderden krekels en duizenden vleermuizen gezien. Heel erg gaaf om te zien dus. Bij terugkomst hebben we geluncht, nog wat gezwommen en zijn we terug gevaren. De minibus heeft me toen in een gehucht bij de bushalte gedropt waar ik de bus heb genomen naar Bangkok. De rest van de groep ging nog een nachtje terug naar het hostel dus moest ik in m'n eentje 5 lange uren op de bus wachten. Deze tijd heb ik maar opgevuld door wat rond te lopen, het schrijven van het grootste gedeelte van dit verhaal en wat te lezen.

Na een lange busrit van 12 uur kwam ik 18 september vroeg in de ochtend aan in Bangkok. Ik ben op zoek gegaan naar een hostel dit werd uiteindelijk het 'chill out hostel' in de buurt van Khao San Road. Ik had geluk dat ik hier gelijk kon inchecken. Het was pas 7 uur dus ben ik nog gauw even twee uurtjes op bed gaan liggen. Echt slapen in een nachtbus doe ik niet dus het was fijn dat ik even kon bijkomen. Vervolgens heb ik in de buurt een ontbijtje gescoord en ben ik de stad een beetje gaan verkennen. Ik heb vooral rondgelopen bij de beruchte en beroemde straat Khao San Road. Dit is de toeristische straat van Bangkok. Overdag staan er veel winkeltjes waar je van alles en nog wat kunt kopen. Van maatpakken tot souvenirs. Savonds kan je een biertje drinken bij een van de vele barretjes. Al is dit trouwens overdag ook geen probleem. Verder heb ik een ritje gemaakt met een tuk tuk. Voor 5 bath (ongeveer 13 cent) werd ik naar een hoge budda gebracht. Al heb ik later wel heel wat mooiere gezien. En hij bracht me ook naar 2 tour bureautjes. Vandaar dat het natuurlijk ook zo goedkoop was. Als ik daar wat had gekocht zal hij daar wel een percentage van krijgen.

Afgelopen maandag ben ik naar Wat Phra geweest. Dit is een gigantisch budda beeld van 15 meter hoog en iets van 45 meter lang. Foto's hiervan staan al op Facebook. Tip: als je hier nog een keer naar toe gaat, ga dan aan het eind van de middag. Het is dan een stuk rustiger en de zon schijnt dan op het beeld wat het nog net iets mooier maakt.

Gisteren ben ik naar grand palace geweest. Erg mooi om hier te lopen tussen de torens, mooie gebouwen en wat musea. In de middag regende het veel wat mij de gelegenheid gaf om uit te zoeken wat mijn volgende bestemming wordt. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik weer terug gaan naar Australië. Ik wil daar werk gaan zoeken zodat ik daarna nog naar New Zealand en Tasmanië kan reizen. Ja dat reizen is helaas nog steeds niet gratis dus wat extra geld kan geen kwaad. Ik weet alleen nog niet precies waar ik heen wil in Australië al zal ik dat nu wel snel moeten gaan beslissen. Er zijn veel plekken waar werk is, maar daar zijn ook vaak al veel andere backpackers dus het zal altijd een gok zijn denk ik.

Vandaag ben ik met een tourtje naar de floating Market en train Market geweest. We vertrokken al om 7 uur dus ik mocht weer eens vroeg opstaan. Eerst gingen we naar de floating Market. Zoals de naam al zegt bevind deze zich grotendeels op het water. Op een kanaaltje om precies te zijn. Hier heb ik met een peddelbootje (soort gondel) rondgevaren en kon je van alles kopen. Ik had het idee dat het best tof zou zijn, maar het viel toch een beetje tegen. Het is eigenlijk een grote toeristische attractie. De prijzen liggen er 4x zo hoog als in de rest van Thailand en er zijn dan ook geen locals meer die hier hun boodschappen doen. Maar ach hebben we dat ook weer gezien. Als tweede gingen we naar de trainmarket en dit vond ik een stuk leuker. De markt bevind zich op een treinrails en zodra er een trein aankomt (deze rijd heel langzaam) wordt alles ingeklapt en aan de kant geschoven. Zodra de trein voorbij is staat alles binnen een minuut weer op z'n plek terug. Dit is een erg grappig gezicht. Er zijn uiteraard nog steeds veel toeristen, maar het zijn toch vooral locals die hier dingen kopen. De prijzen zijn hier dan ook weer een stuk aangenamer. Nadat we de trein hier voorbij hebben zien komen zijn we weer terug gegaan naar Bangkok. Hier heb ik nog wat rondgedwaald en om 4 uur ben ik vertrokken naar het treinstation. Op het moment dat ik dit laatste stuk schrijf zit ik in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai. Het is een rit van 13 uur, maar ik heb een bed dat best comfortabel is dus dat zal niet heel erg zijn. Ook heb ik een Schotse buurvrouw Cloë die nogal van buurten houdt dus ik zal me niet hoeven te vervelen. Ik heb hier geen internet dus tegen de tijd dat dit verhaal online staat zal ik gearriveerd zijn in Chiang Mai.

Groetjes Peter,

  • 22 September 2016 - 21:05

    Lieke:

    Klinkt goed Thailand!! Succes met uitzoeken waar de reis verder heen gaat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2017

Zuid-Sulawesi

10 Mei 2017

Vietnam

16 April 2017

Auckland & Zuid-Vietnam

30 Maart 2017

NZ North Island

19 Maart 2017

Oost kust Zuider eiland

Actief sinds 27 Feb. 2016
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 10212

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: